Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Aynakoldaki vites sistemi ne ifade ediyor

Konu, 'Vites - Çekiş Sistemi' kısmında mehmetsunu tarafından paylaşıldı.

  1. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.357
    Beğeniler:
    6.354
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Aynakol da 9 lu 10 lu 11 li sistemler var. Öteden beri bunun ne gibi bir farklılık yarattığının anlamamışımdır. Rubledeki vites farklılığı tamam, zincirdeki vites farklılığının da anlamak güç değil. Ama 9 lu aynakolun 10 ludan farkı nedir bilmiyorum. Diş sayısı farkı desen değil, kol uzunluğu desen oda değil. Yaprak sayısıyla da alakası yok. Bilen biri bilgilendirirse öğrenmiş olacağız. Şu nedenle bisikletin üzerinde 9 vites sistemli bir sora aynakol var. Soradan hiç verim alamadım bunun yerine tiagra veya 105 e dönmek istiyorum. Ama onlarda 10 vites seçeneği var. 9 vitesli aynakol yerine 10 veya 11 li aynakol alsam uyum sorunu olurmu. Teşekkürler.

    @Serkan Mıstınoğlu allahını seversen şu soruma bir el at. Biliyorum okumuş adamsın, bilirsin böyle şeyleri.

    @ToffieBoi sende süpersin bu konularda senide gördüm sağ şeritte ne dersin.
     
  2. Atilla G.

    Atilla G. Fırtına Getiren

    Kayıt:
    13 Ağustos 2014
    Mesajlar:
    1.812
    Beğeniler:
    4.246
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Aynakolun her dişlisinde karınca yuvaları bulunur aslında. Siz ne kadar çok dişli ( yani karınca yuvası içeren aynakol ) içeren çark alırsanız o kadar çok çalışırlar. Böylece düz yolda daha az yorulursunuz. Ne demişler dünya kadar malın olacağına, karınca dostların olsun :)

    Mehmetsunu affına binaen :)
     
    Mesut DOĞRU ve mehmetsunu bunu beğendi.
  3. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.357
    Beğeniler:
    6.354
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    @Atilla G. bisikletçi dostum daha önce kullandığım aynakol shimano sora fc-3550 50/34 9 vites dandik aynakoldu. Şimdi aynısından alıyım diyorum yok. Sanki yer yarıldıda içine girdi. Bende bir 50/34 dişli bir tiagra veya 105 alıyım diyorum. Ama bunların hepsi 10 vites deniyor. yani benim sormak istediğimde tamda bu. 10 V aynakol 9 V sitemli bisiklete olurmu ki bisikletin üzerindeki bütün sistem 9 lu.
     
  4. Serkan Mıstınoğlu

    Serkan Mıstınoğlu Road Runner

    Kayıt:
    24 Nisan 2010
    Mesajlar:
    2.723
    Beğeniler:
    10.709
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Cervélo
    Seviye:
    @mehmetsunu 9'lu sete 10'lu aynakolu sorunsuz şekilde kullananlar var. Bir problem yaşamazsınız muhtemelen. Grup setlerin, özellikle 11'li grup setin en büyük farklı daha ince bir zincir kullanıyor olması. Çünkü 10'lu ruble ile aynı genişliğe 11'li ruble sığdırdı adamlar. E zinciri biraz incelttiler haliyle :)
     
    mehmetsunu bunu beğendi.
  5. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.357
    Beğeniler:
    6.354
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Teşekkürler @Serkan Mıstınoğlu. Bu soru ile diğer bisikletçilerde zamanla karşılaşabilirler. Çünkü piyasadaki grup setlerin büyük kısmı 9 Vites en dandik sistemler vede yedek parçası pek yok.
     
  6. Berk Karaca

    Berk Karaca Kıdemli Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2010
    Mesajlar:
    387
    Beğeniler:
    468
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    @mehmetsunu 8-9-10-11'li aynakolların farkı temel olarak yapraklar arasındaki mesafe farklılığıdır. Zincirlerin kalınlıkları değiştiği için bu yaprakların birbirine olan uzaklığı da değişir. Bu sebeple ön aktarıcıların çekme mesafeleri de az biraz farklıdır. 9'lu zincirle 10'lu aynakol ince ayar ile çalışır ama zincirde sürtme problemi yaşarsınız. Küçük aynadayken rublenin yukarıdan ikinci-üçüncü dişlisine geldiğinizde, zincir kalın olduğu için büyük aynanın iç tarafında sürtmeye başlar. Vites geçişlerinde ise iyi bir ayarla fazla problem yaşamazsınız.
     
    mariokaldato ve mehmetsunu bunu beğendi.
  7. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.357
    Beğeniler:
    6.354
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    @Berk Karaca. teşekkürler. Bisiklet üreticilerinin ticari cinlikleri yüzünden 2*9 luk sora sistemi olan bisiklet çöpe atılır hale geldi.
     
  8. darkdream

    darkdream Mühendis ve de teknik sevdalı.

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    17 Eylül 2015
    Mesajlar:
    158
    Beğeniler:
    101
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    3 yaprak arasındaki mesafe mm olarak değişiyor sadece fakat çok büyük problem teşkil etmez. 9-10 vites arasında farkı hissetmezseniz, sistem uyum sağlar fakat 7-10 arasında hissedersiniz.
     
    mariokaldato bunu beğendi.
  9. ibryldz

    ibryldz Yeni Üye

    Yaş:
    39
    Kayıt:
    9 Mart 2016
    Mesajlar:
    14
    Beğeniler:
    10
    Şehir:
    Adana
    Seviye:
    O
    Konu ve açıklama güzel.. Daha önceki bilgilerim ve bu açıklamadan anladığım sorunun daha çok zincir kaynaklı olduğu. .

    Biraz geliştirelim soruyu..

    10 lu aynakol, 10 lu zincir, 9 lu ruble..
    Veya 10 lu aynakol, 11 li zincir, 11 li ruble
    Çalışma sorunu olur mu?
     
  10. Berk Karaca

    Berk Karaca Kıdemli Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2010
    Mesajlar:
    387
    Beğeniler:
    468
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    @ibryldz Ruble ve zincir uyumu, aynakol ve zincir uyumundan çok daha önemli. Ruble kaçlı ise zincir ona uygun kullanılmalı.

    Yazdığınız ilk kombinasyon problemli olur ancak ikinci kombinasyon rahatça kullanılabilir. 10'lu aynakolların 11'li zincirle kullanımı oldukça sorunsuz oluyor genelde.
     
  11. ibryldz

    ibryldz Yeni Üye

    Yaş:
    39
    Kayıt:
    9 Mart 2016
    Mesajlar:
    14
    Beğeniler:
    10
    Şehir:
    Adana
    Seviye:
    @Berk Karaca Hızlı cevabınız için teşekkürler...
    Asıl olan tabii ki her grubu kendi içinde kullanmaktır. 10 lu ve 11 li zincirlerin farkı zincir kalınlığı. Dolayısı ile 11li zincir 10 lu rubleye oturma noktasında sorun yaratmayacaktır diye düşünüyorum.
    Arka aktarıcı ön aktarıcı gibi zinciri kenardan itmeyip hareketle rubleye oturtuyor. Sanki burda da sorun oluşmaz gibi ama emin değilim.. Tecrübe sorun olur diyor ise olacaktır.
    Benim asıl merak ettiğim sorunun nerden kaynaklandığı..
     
  12. darkdream

    darkdream Mühendis ve de teknik sevdalı.

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    17 Eylül 2015
    Mesajlar:
    158
    Beğeniler:
    101
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Nispeten ince kalınlıktaki zinciri 1 üst kalınlıktaki kalın rublede kullanabilirsiniz. Yani 11li zinciri 10lu rublede kullanabilirsiniz. Fakat tam tersi önerilmez. Bu sebeple dediğiniz kombinasyonlarda sorun olmaz. Yani elinize ince zinciri alıp rubleye koyduğunuzda tam oturduğunu göreceksiniz. Hatta şöyle bir senaryo çizelim: Örneğin siz de 9lu ruble, 10lu aktarıcılar(ön+arka), 9lu aynakol ve 9lu vites kollarınız olsun. Bu durumda yine 10lu zincir öneririm. Sistem daha rahat çalışacaktır. 9lu zincir seçerseniz yine sorun olmaz fakat aktarıcılarda sürtme problemi yaşayabilirsiniz. Hatta ekstrem bir durum söyleyeyim, bazı bisiklet kullanıcıları 10lu zincirler pahalı olduğu için riske girip 10lu sistemlerinde 9lu kullanabiliyor. Yabancı forumlarda kullanan kişilerin yorumları mevcut.

    Zincir kalınlığının tek espirisi aktarıcının genişliği ile ilgilidir. Bol vitesli aktarıcılar, ince zincirle çalıştığı için genellikle daha az genişliğe sahiptir fakat rubleye oturma uzunluğu değişmez. Arada ciddi kalınlık farkı olursa aktarıcıya sürtebilir. Örneğin 8-10'un hiçbir kombinasyonu önerilmez. 8-11'de çalışma şansınız yok gibi bir şey. Fakat 10-11 kombinasyonları kurtarır.
     
    mariokaldato ve ibryldz bunu beğendi.