Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Aynakol uzunluğu ne olmalı?

Konu, 'Bisiklet Püfleri' kısmında Emirhan Kılıç tarafından paylaşıldı.

Etiketler:
  1. Emirhan Kılıç

    Emirhan Kılıç Kıdemli Üye

    Kayıt:
    31 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    306
    Beğeniler:
    116
    Şehir:
    bıke&outdoor
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Öncelikle bütün bisiklet forum ailesine merhaba.. Uzun zamandır aklımda olan ama ne olmalı diye kesin bir sonuç alamadığım konu AYNAKOL UZUNLUĞU .yol bisikleti kullanıcısıyım.Bisiklette gidon boğaz, sele ve sele borusunun ayarları yanısıra aynakol uzunluğununda önemli olduğunu düşünüyorum 93 doğumluyum boy 1,85.Dişli sınırı ÖN 52 ARKA 16.Genelde yüksek kadans çeviriyorum.Sizlerden ricam bisiklet geçmişi ve konu hakkında bilgisi olan kişilerin (abiler,antrönör abiler vs.)konu hakkında bilgi vermeleri.. Şimdiden çok teşekkürler.. (umarım konuyu doğru yerdedir)
     
  2. temucin90

    temucin90 Onursal Üye

    Kayıt:
    27 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    2.821
    Beğeniler:
    2.645
    Şehir:
    İstanbul Bahçelievler
    Seviye:
    genelde o boy için 175mm yeterli oluyor (bende 1,89'um). mtb için 170mm aynakol almıştım bir sakatlık sonucu daha fazla kadanslı çevirmem gerekti bu yüzden aldım. 175 normal-170 ise senin seçimine bağlı ;)
     
    Emirhan Kılıç bunu beğendi.
  3. Ali Hekimoğlu

    Ali Hekimoğlu Bisikletkolik

    Kayıt:
    19 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    1.191
    Beğeniler:
    262
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    172.5 ta anlaşalım ozaman ;)
     
  4. Emirhan Kılıç

    Emirhan Kılıç Kıdemli Üye

    Kayıt:
    31 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    306
    Beğeniler:
    116
    Şehir:
    bıke&outdoor
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    peki teşekkürler 170 le 175 arasında gidip geliyorum :-\ biri seri cevimek için ideal birinde ise bacak uzun daha tork dönücek falan ..
     
    serkan hilal bunu beğendi.
  5. serkan hilal

    serkan hilal Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    17 Haziran 2010
    Mesajlar:
    912
    Beğeniler:
    675
    Şehir:
    İZMİR/Bornova
    Seviye:
    uzun kolda yüksek kadans çevirmek daha zordur, ama alışırsan sürekli çalışırsan, seni yakalamalarıda zorlaşır !
    çap büyüyeceği için 170 likle aynı kadansı uyguladığın vakitte ÖRN. 40km hız a çıkıyorsan...
    175 lik bir ayna kolda, aynı kadansda 45km hız a ulaşırsın...
    dönme alanı genişleyecek ve daha az kadansla, daha küçük ve çok kadans çeviren biriyle aynı performansı yakalarsın... bu ilk bakışta basit birşey gibi gözüksede, yorulma zamanın uzar ve daha az güçle daha çok yol katedmeni sağlar...
    bilmem anlatabildim mi :D
     
  6. Emirhan Kılıç

    Emirhan Kılıç Kıdemli Üye

    Kayıt:
    31 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    306
    Beğeniler:
    116
    Şehir:
    bıke&outdoor
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Evet baya faydalı oldu..bildiğiniz gibi gençlerde dişli sınırı var 52*16 anlattığınız bilgilere göre faydalı olucak.. :) teşekkürler ;)
     
    serkan hilal bunu beğendi.
  7. serkan hilal

    serkan hilal Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    17 Haziran 2010
    Mesajlar:
    912
    Beğeniler:
    675
    Şehir:
    İZMİR/Bornova
    Seviye:
    17 yaşındaysanız ve 1,85 boyundaysanız kesinlikle 175 lik kullanmanız lazım, 3 ay çok sıkı bir antreman ve sonuç diyorum sadece :D
    Yarışın koptuğu yer genelde yokuştur, 170 lik birisi ile aynı kadansta yokuş çıkın, O kişi 20km ile çıkarken siz ortalama 23-25km hızla çıkacaksınız, bu fark sadece ayna kol farkı,
    Unutmayın KADANS aynı ise her zaman büyük olan kazanır...
    ama yüksek kadans içinde çok sıkı antreman gerekir...
    size başarılar...
     
    ahmet suserpmez ve Emirhan Kılıç bunu beğendi.
  8. Emirhan Kılıç

    Emirhan Kılıç Kıdemli Üye

    Kayıt:
    31 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    306
    Beğeniler:
    116
    Şehir:
    bıke&outdoor
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Bacak yapımdanmıdır bilmiyorum ama gerçekten seri çeviriyorum = yüksek kadans :) bilgiler için teşekkürler..
     
  9. Berke Yalci

    Berke Yalci Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Eylül 2010
    Mesajlar:
    15
    Beğeniler:
    18
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Ayni kadansta, daha uzun bir aynakol ile daha kisa bir aynakol arasinda hiz farki olmasi mumkun gelmiyor bana. Kadans sabit oldugu surece hiz ancak dislilerin buyuklugune gore farkeder. Atladigim bir detay mi var acaba?

    Uzun aynakol ile kisa aynakol arasinda pedal cevirme teknigi acisindan bir fark olusur. Ikisini de uzun sure kullanip, son karari ona gore vermekte fayda var diye dusunuyorum.
     
  10. Kkazim

    Kkazim Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    10 Mart 2008
    Mesajlar:
    783
    Beğeniler:
    651
    Şehir:
    Bolu
    Seviye:
    Aynı kadansta pedala uygulanan kuvvetler farklıdır, uzun aynakol ile pedala uygulanan kuvvet daha azdır fakat kuvvetin uygulandığı mesafe daha uzundur.. Neticede yapılan iş aynı kalırken işin yapılış şeklinde farklılık oluyor.
    Kısa için düzgün kadans avantajdır, uzun için de fazla tork avantajdır..
     
  11. serkan hilal

    serkan hilal Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    17 Haziran 2010
    Mesajlar:
    912
    Beğeniler:
    675
    Şehir:
    İZMİR/Bornova
    Seviye:
    Basit bir örnekle açıklayım.
    170 lik bir kol uzunluğu olan AYNA KOL'un dönüş çevresi yani çapı kısadır. ÇAP küçük olunca sürekli ufak daire çıkar ortaya...

    175 lik kol uzunluğu olan AYNA KOL da daire büyüyecektir. ÇAP genişleyecek yani, ve bununla birlikte dönüş hızı yavaşlayacaktır. 170 lik bir AYNA KOL un dönüş hızına ulaşmak için biraz daha hızlı dönmesi lazımdır...

    yani kısa olan KOL da güç aktarımı seri ve tam dır... moment'e aynı gücü aktarmak için Uzun olan kol'a daha fazla güç uygulamak lazımdır...
    küçük bir fizik problemi gibi düşünün sadece... hepsi bu

    Atladığın detay bu mesajda sanırım
     
  12. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.048
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Fakat kadansın hızla herhangi bir bağlantısı yok. Kadans, atılan tur sayısıdır.
    Eğer aynı vites oranlarında, aynı lastik çapında, aynı kadansta 2 bisikletçi ilerliyorsa, bunların hızı eşittir.
    Fakat, uzun kollu aynakol kullanan bisikleti daha az güç harcayacaktır çünkü yapılan iş alınan yolla doğru orantılıdır. Yol artarsa, aynı işi yapmak için daha az güç gerekir :)
     
  13. Berke Yalci

    Berke Yalci Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Eylül 2010
    Mesajlar:
    15
    Beğeniler:
    18
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Uygulanacak gucun farkliligiyla ilgili birsey soylemedim zaten. Bahsettigim sey dakikadaki kadans sayisiyla ilgiliydi. Aynakol cevirirken olusan cemberin daha kucuk veya buyuk olmasi kadans ile alakali olarak hiza olumlu yada olumsuz bir etki etmez. Bir tekerlekteki jant tellerinin gobege yakin kisimlari, lastiga yakin kisimlara gore daha yavas doner cunku mesafeleri kisadir ama sonucta kadans sayisi heryerde aynidir.

    Kastettigim buydu.
     
    hyigitguney ve Emirhan Kılıç bunu beğendi.
  14. Oğuz Taş

    Oğuz Taş Kıdemli Üye

    Kayıt:
    21 Haziran 2010
    Mesajlar:
    342
    Beğeniler:
    219
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Dahon
    Seviye:
    Şimdi fizikte şöyle bir kural vardır, "Güçten kazanırsan yoldan kaybedersin" Kısaca kaldıraçtaki mantığı kurabilirsiniz veya otobüsteki direksiyonları; direksiyon çapı ne kadar büyükse o kadar kolay çevirirsiniz ama fazla tur attırmanız lazım.
    Şimdi aynı kadansta olduğunu düşündüğümüz 2 bisikletçiden aynakolu kısa olan 90 kadansla gitsin, aynakolu uzun olan 90 kadansa ulasabilmek için daha hızlı döndürmemiz lazım.( Yani örneğin kısa olan ayna kol bir daireyi 1sn'de alıyorsa, uzun olan 2sn'de alacaktır.) Bu yüzden uzun olan daha fazla yol alır bu nedenlede daha hızlı gider.

    Biraz aklınızı karıştırdıysam kusuruma bakmayın. Benim bile karıştı arada :)
     
    serdar tasci ve serkan hilal bunu beğendi.
  15. Ozan Akçay

    Ozan Akçay Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    532
    Beğeniler:
    182
    Şehir:
    İzmir-Datça
    Seviye:
    Aynakol uzunluğu mevzusu bir çok bisikletçinin düşündüğünden daha karışık.Bu linke bakmanızı öneririm.Bu linkteki konunun ikinci sayfasında efsane bisikletçilerin kullandığı aynakol uzunluğu bilgileri var. 180 mm den uzun aynakol çıkmazı - BisikletForum Bir aksilik olmaz ise, ocak ayında 180-220 mm ayarlanabilen aynakol elimde olacak.
     
    Emirhan Kılıç bunu beğendi.
  16. mcanb

    mcanb Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    16 Aralık 2008
    Mesajlar:
    721
    Beğeniler:
    934
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Bana gore
    1. kisisel secime
    2. boya bagli

    1.90 birine 170mm buyuk ihtimalle kisa gelecektir ve verimi dusecektir. Ama benim boyum 175 ve 2 farkli aynakolum var. Yol bisikletimde 172.5 kullaniyorum, secimi ben yapmamistim alirken oyleydi. Ama artilari bana gore yokuslarda kuvvet kolunun daha buyuk olmasi. Dezavantaji yuksek kadansa cikmak icin bacaklarin daha genis bir hareket yapmasi gerekli yani bosa giden enerje daha fazla bacaklarin hizli ve genis hareketinden dolayi. Diger sabit vites bisikletimde 165mm kullaniyorum. Bunun nedeni yuksek kadansta bacaklar daha derli toplu duruyor ve daha az yorularak daha hizli cevrilebiliyor. (Diger bir nedeni sabit viteste kisa aynakolun donuslerde yere surtme riski daha az). Ama secim yaparken dedigim gibi kisitlayici etken boy uzunlugu.

    Cok uzun bacakta 170mm aynakol dizin cok onde, ayaklarin cok geride olmasina neden olabilir, dizde sakatlanmalara yol acabilir. En iyisi deneyerek gormek ya da birinin yardimi ile bisiklet uzerinde olcum yapmak ama onun icin de "bike fitting" konusunda biraz arastirma yapmaniz lazim internette. Forumda boyle bir konu vardi ama evden cikmam lazim sonra bulurum o konuyu.
     
    Emirhan Kılıç bunu beğendi.
  17. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.048
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Aynı hızda giderler derken, bisikletten bahsetmiştim.

    Dediğiniz gibi, 2 bisikletçi de aynı kadansı çeviriyorsa, büyük aynakolu olan bisikletçinin ayağının çizdiği rota daha uzun olacağı için, turunu diğeriyle aynı anda tamamlamak için daha hızlı olması gerekir. Fakat, yine uzun aynakolu olan bisikletçi, kuvvet kolu uzun olduğu için daha az güç harcayacaktır, en azından teknik olarak :)
     
  18. Emirhan Kılıç

    Emirhan Kılıç Kıdemli Üye

    Kayıt:
    31 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    306
    Beğeniler:
    116
    Şehir:
    bıke&outdoor
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Konu hakkında bilgi veren yazıları için zaman harçıyan her keze çok teşekkürler..
     
  19. Cem Kılınç

    Cem Kılınç Kıdemli Üye

    Kayıt:
    10 Kasım 2010
    Mesajlar:
    282
    Beğeniler:
    183
    Şehir:
    Beyşehir, Konya
    Seviye:
    diğer yarışçıyla kadansınız aynıyken aynokul uzunluğunun size hız olarak getirisi olmaz sadece kuvvet kolu uzadığından harcadığınız enerji azalır.

    yokuşlarda harcadığınız enerji azalacağından kadansınız artar. mesele bu.
     
  20. Mehmet Ergene

    Mehmet Ergene Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    31 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    458
    Beğeniler:
    217
    Şehir:
    Beşiktaş - İstanbul
    Seviye:
    yalnız şöyle de bir şey var,
    aynakol uzunda o zaman pedalın çizeceği daire daha büyük olacak.
    yol=hız*zaman. burda zamanlar kadanslar aynı olduğu için sabit. geriye hız kalıyor(pedalı çevirme hızı). aynakol büyükse hızın büyük olması lazım. büyük hız için de uygulanacak kuvvetin artması lazım. koldan kazandığımız kuvveti çevirmede geri vermiş oluyoruz o zaman?

    ayrıca 170mm ve 175mm den bahsediyoruz. arada 5mm fark var. 5mm nin etkisi olsa olsa profesyonel yarışlarda olur diye düşünüyorum.
     
    emrah9700 bunu beğendi.