Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Arka jant göbeği konusunda yardım

Konu, 'Tekerlekler' kısmında Semih Temiz tarafından paylaşıldı.

  1. Semih Temiz

    Semih Temiz Kıdemli Üye

    Kayıt:
    15 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    352
    Beğeniler:
    297
    Şehir:
    Bisiklete binilebilen her yer
    Seviye:
    Arkadaşlar daha önce gönderdiğim mesajda arka jant göbeğinin bilye yataklarında tırtıklanma olduğunu belirtmiştim. Bu jant göbeği az önce bilye dağıttı. Düzenli bisiklet kullanmaya başladığım 1995 ten beri defalarca arka jant göbeğim bilye dağıttı. Önceleri, kullandığım gres yağının kalitesizliğinden dolayı bu olayı sık sık yaşadığımı zannedip Formula 1 arabalarında kullanılan gres yağını alıp kullanmaya başladım. Ancak sonuç yine değişmedi. Jant göbeklerimin ömrü 500 km yi geçmiyor.Arkadaşlar benim arka jantım neden sık sık bilye dağıtıyor anlayamadım. Acaba kullandığım jant göbekleri yeterince kaliteli değil mi? Bisikletim mi çok ağır?(17 kg) Yoksa ben mi çok ağırım?(82 kg). Bugüne kadar kullandığım en kaliteli göbek Shımano Altus(Bugün bilye dağıtan göbek) Bu bilye dağıtmalarının önüne geçebilmek için XT yada XTR kullansam çözüm olur mu yada rulmanlı Mavic teker seti mi almam gerekir. Bu konuda çaresiz kaldım, lütfen yardım edin.
     
  2. Serden Us

    Serden Us Onursal Üye

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    2 Şubat 2007
    Mesajlar:
    2.762
    Beğeniler:
    1.540
    Şehir:
    Eskişehir
    Bisiklet:
    Amoeba
    Seviye:
    eskiden bianchi aspid sf kullanırdım. sürekli göbek dağıtırdı.
    sonra göbeği değiştirdim, quando diye bi göbek taktırdım. daha seyrek dağılmaya başladı.

    bisikleti yenilerken lx göbek taktırdım, eskisinden daha çok zorluyorum ama pek dağılacak gibi durmuyor.

    yani demeye çalıştığım; kalitesindendir büyük ihtimalle.
     
  3. heisenberg3910

    heisenberg3910 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    449
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    ben de bianchi track kullanıyorum.göbeklerimiz aynı olabilir.bende hiçbir problem olmadı daha bu kadar zormalama ramen.üstelik shimano altusu dağıttım demişsin.bence bu göbekten kaynaklanmıyo.rubleni,maşanı ve aynakolunu bi kontrol et.zincire de bi bak.bunlarda açısal bi problem veya şekil bozukluğu vb varsa bu da göbeği etkiler.ii şanslar:)
     
    Semih Temiz bunu beğendi.
  4. Bülent Onutkan

    Bülent Onutkan Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Eylül 2006
    Mesajlar:
    1.230
    Beğeniler:
    969
    Şehir:
    Eskişehir
    Seviye:
    XT kullanmanı tavsıye ederım:in:
     
  5. Semih Temiz

    Semih Temiz Kıdemli Üye

    Kayıt:
    15 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    352
    Beğeniler:
    297
    Şehir:
    Bisiklete binilebilen her yer
    Seviye:
    SHIMANO XT almaya karar verdim. Yalnız anlamadığım bir konu var. Ruble,aynakol ve zincirin açısal problemi ile bilye yataklarının dağılmasının ne ilgisi var? Anlamadığım bir diğer nokta da bisikletin arka göbek hep çekiş sisteminin olduğu sağ taraftan bilye dağıtıyor. 12 yıldır sol taraftan hiç bilye dağıttığını görmedim. Ayrıca full süspansiyon bisiklet kullansam bisikletin arka jant göbeğine binen yük yay tarafından büyük ölçüde engelleneceğinden iyi bir çözüm olur mu?
     
  6. heisenberg3910

    heisenberg3910 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    449
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    şöyle anlatmaya çalışayım.eğer aynakolunda bi yamukluk olursa, zincir gücü gücü rubleye dalgalandırarak aktarır.bu da rublenin oynamasına sebep olur.yumak dönen bir ruble de arka göbeği etkiler.aynı şekilde zincirde bir problem varsa bu da hem aynakolu etkiler(orta göbekte boşluklara sebep olabilir) hem de rubleyi etkiler,dolaylı olarak ruble de yine göbeği etkiler.hep sağ taraftan bilye dağıtıyor demişsin.muhtemeler dediğim gibi ruble,aynakol,zincir vb göbeği etkileyen tüm parçalar buna sebep oluyor olabilir.düzgün ve sağlıklı bir kullanım için pedala uyguladığın kuvveti aynakolun dik açıyla ve sabit ivmeyle rubleye aktarması ve yine aynı şekilde rublenin de arka göbeğe dik açıyla ve sabit ivmeyle aktarması gerekir.
    bu problem yüzünden full süspansiyona geçmen gereksiz bence çünkü dünyada %80 den fazla bisiklet tek süspansiyonlu.bu durumda herkesin full süspansiyona geçmesi gerekirdi.
    bence şimdilik TX i askıya al.düngün bir bisikletçiye götür.tüm parçaları söküp yeniden taksın.belki bu şekilde unutulan bi nokta ortadan kalkabilir.yardımcı olabildiysem ne mutlu bana.kolay gelsin....
     
    Semih Temiz bunu beğendi.
  7. Semih Temiz

    Semih Temiz Kıdemli Üye

    Kayıt:
    15 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    352
    Beğeniler:
    297
    Şehir:
    Bisiklete binilebilen her yer
    Seviye:
    Ruble aldığım günden bu yana(2005 yılı) hafif yalpa yapıyor, aynakolda da aldığım günden beri (2005 yılı) çok az bir yamukluk var, zincirde problem yok. Bu şartlar altında SHIMANO XT arka göbek alıp kullansam acaba yine bilye dağıtır mıyım? Eğer kolay kolay bilye dağıtmayacağımı söylüyorsanız ben gidip XT göbek alıyım. Çünkü aynakolu da değiştirmeye kalkışsam maliyet bir hayli artar.
     
  8. heisenberg3910

    heisenberg3910 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    449
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    bu kadar bilye dağıtman normal değil.göbeğinin kalitesizliğinden değil.başka bir problemi olmalı mutlaka.shimano TX arka göbeklerin fiyatı 60-70 ytl arası.bunu alırsan belki 2-3 ay dayanır.yine dağıtır.bence TX ye vereceğin 60 ytlnin üzerine biraz daha ilave et,orta kalitede yeni bir ruble ile yeni bir aynakol al.çünkü rubledeki yalpalama göbeği duğrudan etkiler ve muhtemelen bilye dağıtmasının sebebi de budur.
    durumu başka arkadaşlara da danış.yanlışlık olmasın.ben bildiklerimi anlattım.;)
     
  9. abbaskara

    abbaskara Aktif Üye

    Kayıt:
    21 Nisan 2006
    Mesajlar:
    122
    Beğeniler:
    156
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Öncelikle göbeğin dağılmasının birçok sebebi olabilir, tabii ki bu sebepler arkadaşlar tarafından sayılmış. açısal bozukluklar örneğin. aynakoldaki ve rubledeki az oranda yalpalamarın (az diyorum çünkü fazla olsa vites sistemiznde zorluklar başgösterir) benim dikkat çekeceğim nokta bakımlar. ben bugüne kadar göbek dağıtmadım. hemen hemen her lastiği söktüğümde göbeklerde bir problem var mı diye kontrol ederim. bunu milin iki tarafından tutup tekerleği çevirerek yapıyorum. bu durumda sürtme benzeri bir titreşim hissediyorsanız bakım yapmak / yaptırmak zamanıdır.. bir de kilonuza göre rulmanlı göbek almak da çözüm olabilir.. rulmanlı göbekler toza karşı daha korumalı ve yüke daha dayanıklı olduklarından çözüm olabilir..
     
    Kuzey Ege bunu beğendi.
  10. abbaskara

    abbaskara Aktif Üye

    Kayıt:
    21 Nisan 2006
    Mesajlar:
    122
    Beğeniler:
    156
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Bu yazıyı aceleyle yazdığım için aşağıdaki şekilde değiştirerek tekrar gönderiyorum..

    Öncelikle göbeğin dağılmasının birçok sebebi olabilir, tabii ki bu sebepler arkadaşlar tarafından sayılmış. açısal bozukluklar örneğin. aynakoldaki ve rubledeki az oranda yalpalamaların (az diyorum çünkü fazla olsa vites sisteminizde zorluklar başgösterir) etkisinin çok az olacağı kanısındayım (ömrü %5 civarında azaltır) ancak bisiklete arkadan dik olarak bakıldığında arka tekerleğin izdüşümü kadro borusu ile çakışmıyorsa (çeki borularında yada kulaklarda bir yamukluktan kaynaklanabilir bu durum) bu göbeğin çok çabuk dağılmasına yol açabilir.

    benim dikkat çekeceğim nokta bakımlar. ben bugüne kadar göbek dağıtmadım. hemen hemen her lastiği söktüğümde göbeklerde bir problem var mı diye kontrol ederim. bunu milin iki tarafından iki elimle tutup tekerleği çevirerek yapıyorum. bu durumda sürtme benzeri bir titreşim hissediyorsanız bakım yapmak / yaptırmak zamanıdır.. bir de kilonuza göre (gerçi ben de 84 kgyim ve bilyeli arka göbek kullanıyorum hatta baya nazik bir göbek olan dt swiss kullanıyorum) rulmanlı göbek almak da çözüm olabilir.. rulmanlı göbekler toza karşı daha korumalı ve yüke daha dayanıklı olduklarından çözüm olabilir. zira ön göbeğim rulmanlı bir marzocchi daha hiç bir şekilde yıpranma belirtisi yok ve hiç bakım yapılmadı..

    göbeğin ömrünü azaltan başka bir şey işe titreşimli yüzeylerde yada dişli lastik / yüksek hava ikilisiyle sert zeminde uzun yollar almaktır. bu durumda titreşim göbeğin bilyalarının yatak ile sık sık sıkışmasına sebep olarak hem yatağı hem bilyeleri aşındırması sonucu dağılmasına sebep olması da olabilir. eğer sık sık uzun turlara çıkıyor iseniz göbeğin ısınarak gres'i sıvılaştırıp korumayı azaltmaması için arabalarda kullanılan kırmızı renkli yüksek sıcaklık dayanımlı gres kullanabilirsiniz. yine de göbek üreticisinin tavsiyelerine de gözatmakta fayda var..

    anladığım kadarıyla bakımları da kendiniz yapıyorsunuz. bu durumda göbek vidalarını çok dikkatli sıkmalı ve kontra rondele ile sabitlemelisiniz.
    1- yeterince sıkılmamış göbek rondeleleri göbeğin yatayda hareket etmesine ve yatağın nispeten zayıf yan yüzeylerine yüksek güçler bindirerek çok çabuk aşınmasına ve bu yüzden dağılmasına sebep olur.
    2 - fazla sıkılmış göbek rondeleleri : bilyaların çok sıkışık durumda çalışmalarına ve yatakta deformasyona sebep olarak dengesiz aşınmaya ve bu yolla dağılmaya sebep olur.
    3- sıkıştırma rondelesi ile sabitlenmez ise kendiliğinden gevşeyerek 1. duruma sebep olmasına ve açıklıktan toz girerek içeride sürtünmeyi arttırmaya sebep olur.

    bu durumlardan herhangi biri de göbeğin çok çabuk ölmesine sebep olabilir.
     
    Semih Temiz ve Serden Us bunu beğendi.
  11. heisenberg3910

    heisenberg3910 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    449
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    güzel ve açıklayıcı bir cevap vermişsiniz.ama daha önce de söylediğim gibi bu kadar göbek dağıtmak normal birşey değil.hele hele shimano altus u dağıtmak büyük marifet isterçkesinlikle göbekle alakalı birşey olmadığı düşünüyorum.;)
     
    Kuzey Ege bunu beğendi.
  12. heisenberg3910

    heisenberg3910 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    449
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Salih abi eğer bisikletin parçalarının marka ve modellerini yazarsanız daha güzel yardımcı olacağımız kanaatindeyim.bir de shimano altusu kaç günde dağıttınız?bisikleti nerelerde ve amaçla kulladığınız?yani demek istediğim kaldırımdan,dağdan tepeden mi iniyorsunuz yoksa düz yol vb. mi?
     
  13. Semih Temiz

    Semih Temiz Kıdemli Üye

    Kayıt:
    15 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    352
    Beğeniler:
    297
    Şehir:
    Bisiklete binilebilen her yer
    Seviye:
    Aynakol:SHIMANO Acera(22,32,42)
    Ön hazne:SHIMANO Altus(Hayatımda hiç ön göbek dağıtmadım)
    Ruble:SHIMANO Altus(11-28)
    Arka hazne:SHIMANO Altus
    Zincir:SHIMANO Acera Cn Hg 50
    Vites fren kolu:SHIMANO Altus
    Vites fren kabloları:SHIMANO Sis
    Ön ve arka gezdirici:SHIMANO Acera
    Bisikleti devamlı Nevşehir merkezdeki asfalt yollarda kullanıyorum. Kasislerden ve yolda oluşmuş çukurlardan biraz hızlı geçiyorum. Bisikleti yalnızca spor amaçlı kullanıyorum ve genellikle çok hızlı gidiyorum.Hazne bakımlarını her 250 km de bir yapıyorum. Kullandığım gres Formula 1 arabalarında kullanılan Alman Sonax marka. Bu gresin eridiğini görmedim. 500 km sonunda bilye dağıttığımda hala yeni gibiydi.Şunu da belirtiyim bu gres ısındıkça tekerlerin akışkanlığı daha da artıyor. 1995 yılından bu yana defalarca arka göbek dağıttım. Arka göbeklerin ömrü 500 km yi geçmiyor. Sadece 1999 yılında aldığım Bianchi Aspid in arka göbeği 1200 km dayandı. İşin tuhaf yönü bu bisikletin arka göbeği en son dağıttığım arka göbek olan SHIMANO Altus tan daha kalitesizdi. Bunun dışında aldığım göbeklerin ömrü 500 km yi geçmedi. Büyük ihtimalle SHIMANO XT alacağım. Eğer bu göbeği de dağıtırsam bana XTR yolu gözükecek. XTR yi dağıtmam herhalde. Unutmadan sorayım 2007 model XT ve XTR ler rulmanlı mı?
     
  14. heisenberg3910

    heisenberg3910 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    449
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    bisikletin diğer parçaları güzel gerçekten.sürüş tarzınız da çok sert değil.açıkçası hâlâ göbeğin kalitsizliğinden dağılmadığı kanaatindeyim.500 km gerçekten çok az.kadroda bir eğiklik olabilirmi acaba?XT almadan önce bisikletin tüm parçalarını baştan sona tekrar kontrol edin derim ben.;)
     
  15. abbaskara

    abbaskara Aktif Üye

    Kayıt:
    21 Nisan 2006
    Mesajlar:
    122
    Beğeniler:
    156
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    XT ve XTR daha az dayanıklı olur kanaatindeyim (hiç XT yada XTR göbek kullanmadım) zira bu modeller shimanonun üst uç modelleri hafif olması için limitlerde çalışacak şekilde tasarlanıyorlar. o zaman da daha hassas oluyorlar. tabii ki 1 xtr'ı senelerdir kullanan birçok insan var ve bana itirazlar gelecektir. Ben x senedir XTR yada XT kullanıyorum gayet dayanıklı diye.. ama aynı şekilde Altus kullanıcıları da çıkacaktır. Ben de X senedir Altus kullanıyorum tık demedi daha diye.. sonuçta başka bir sebepten olduğuna inanıyorum bu dağılmanın.. bunu nasıl öğrenebiliriz peki ? dağılan göbeği inceleyerek.. dağılan göbeği tamamen söküp benzin yada mazot ile iice yağlarından arındırdıktan sonra yatakları, bilyeleri bi inceleyin bakalım. yataklardan biri diğerinden fazla mı aşınmış ? deformasyon var mı ? aşınma fazla mı ? bilyelerden mat görünenler var mı ? yada üzerinde mat noktalar olan. bildiğiniz üzere aşınan yerler diğer yerlere göre mat görünür. örneğin yatağın yan çeperlerinde matlık var ancak orta kısmı parlak ise demekki vidalar fazla sıkılmış yada çeperlerde yada yatakta ara ara bölgesel yıpranma var ise göbek dengesiz çalışıyormuş demekki (bu durumda bi yamukluk vardır tekerde..) gibi. yada bu inceleme sonucu durumu ayrıntıları ile yazarak buradan da yorumlar alabilirsiniz.. (sağdan çıkan bilyeler genelde aşınmış ama sol tarafta aşınma yok.. sol yatak bitmiş ama sağda belli belirsiz aşınmalar var.. gibi..) zaten o göbek için yapılacak şey en fazla şanına yakışır bir cenaze töreni olur. :D ancak cenazeden önce yapılacak otopsi yeni göbeğinizin ömrüne katkı sağlayabilir.
     
    gok ve Semih Temiz bunu beğendi.
  16. heisenberg3910

    heisenberg3910 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    449
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    aynen katılıyorum:)
     
  17. HaliliOzturk

    HaliliOzturk Onursal Üye

    Kayıt:
    3 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    7.283
    Beğeniler:
    9.860
    Seviye:
    Semih öncelikle belirteyim Shimano'nun hiç rulmanlı tekerlek göbeği yok. 2007 itbariyle XTR'da çok farklı bir göbek sistemi kullanıyor, mil yapısı ve ayarlama şekli önceki seri tüm göbeklerden farklı, genelde rulmanlı göbeklere benziyor fakat kafes bilye kullanılıyor.

    abbaskara ne yazık ki bu konuda haklısın diyemiyorum. Çünkü XT-XTR sınıfı çok hafif olmalarına karşın çok daha düşük hata payları ve çok yüksek malzeme kalitesi ile, yüksek teknoloji ile üretiliyorlar. "Bu malzeme hafif, iyi gider ama az gider" demek hatalı bir düşünce olur. Çünkü hiç bakımı yapılmamış, senelerce ilk gün ki gibi akıcılığını koruyan XTR göbekler gördüm. Hem de sadece yol değil, her türlü zorlu arazi şartlarında kullanılmış olmalarına rağmen.

    En basitinden, 2005 senesinde, 90'ların ilk yıllarından kalma bir takım Dura Ace göbek çalıştığım yere bakıma gelmişlerdi, 2 senede bir gönderiyormuş adam göbekleri bakım için ve hiç bilya, yatak vs değiştirilmemiş ve halen yağ gibi dönüyorlardı...
     
    heisenberg3910 ve Semih Temiz bunu beğendi.
  18. abbaskara

    abbaskara Aktif Üye

    Kayıt:
    21 Nisan 2006
    Mesajlar:
    122
    Beğeniler:
    156
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:

    doğrudur. dediğim gibi XT/XTR göbek kullanmadım. sadece tahmin yürüttüm hatamı düzelttiğin için teşekkür ederim. aynen dediğin gibi benim de yol bisikletinde 105 göbekler var 3-4 yaşındalar ve hala kız gibiler.. yukarıda da yazdığım gibi DT Swiss arka göbek var hala sorunsuz.. ancak bu durumla ilgili olarak sorunun göbeğin kalitesinden kaynaklanmadığı ortada.. (aynı şekilde bir altusu, bir eski parallax'ı yıllarca kullanan var en kötü şartlarda) XTR ve XT de böyle bir deneme için harcanmayacak kadar pahalı göbekler.

    Not : Kafes bilye ile ilgili olarak bişiler okudum bu arada dediğin gibi ne bilyeli ne rulmanlı gibi ikisinin arası bişey. dayanıklılığı baya arttıracağa benzer.
     
  19. Semih Temiz

    Semih Temiz Kıdemli Üye

    Kayıt:
    15 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    352
    Beğeniler:
    297
    Şehir:
    Bisiklete binilebilen her yer
    Seviye:
    Arkadaşlar açıklayıcı bilgilerinizden dolayı teşekkür ederim. Ben en iyisi XT alıyım. Eğer bu göbeği de dağıtırsam bu bilye dağıtmalarımın göbek kalitesizliğinden kaynaklanmadığı iyice açığa çıkacak. XT yi dağıttıktan sonra bir de XTR alır onu da denerim. Onu da dağıtırsam(biraz zor ama) gider rulmanlı göbek alırım.XT ve XTR yi dağıtırsam mesajla sizlere bildiririm. Artık beni forumun en kötü bisiklet kullanıcısı seçersiniz. Tabi bu işin şakası.
    Hepinize iyi pedaller
     
  20. heisenberg3910

    heisenberg3910 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    449
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    yeni XT göbeğin şimdiden hayırlı olsun.sonucu sabırsızlıkla bekliyorum.keyifli sürüşler...:)