Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

alaşımlar ve dipçiklenme arasındaki fark nedir

Konu, 'Kadrolar' kısmında cyilmaz tarafından paylaşıldı.

  1. cyilmaz

    cyilmaz Aktif Üye

    Kayıt:
    29 Temmuz 2006
    Mesajlar:
    111
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Arkadaşlar 2 kez veya 3 kez dipçiklenmiş diyoruz. Bunların arasındaki fark nedir?
    Birde Alu 6061 veya Alu 7005 falan diyoruz. bunların aralarındaki farklar nedir? Hangisi daha iyidir?
    Mesela sedona 3 kez dipçiklenmiş 6061 Alu kadro kullanıyor Kron 2 kez dipçiklenmiş 7005 Alu... :rolleyes:
     
    Bedreddin bunu beğendi.
  2. cyilmaz

    cyilmaz Aktif Üye

    Kayıt:
    29 Temmuz 2006
    Mesajlar:
    111
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
  3. Hasan Çağri

    Hasan Çağri Onursal Üye

    Kayıt:
    12 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    4.584
    Beğeniler:
    4.961
    Şehir:
    Bostancı, İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    http://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=62190

    Dipçiklemenin detayı yukarıdaki konuda davar...

    Burada malzemeler arasındaki fark ise şöyle?

    6000 seri daha sünek yani uzama kapasitesi daha fazla ama özkütlesi biraz daha ağır... bu sebeple istenilen ağırlığa getirilmesi için daha çok dipçiklenebiliyor...

    7000 serisi ise daha gevrek ama özkütlesi daha düşük bu sebeple iki kere dipçikleme istenilen ağırlığa gelinmesinde yeterli...

    Burada şöyle düşünebilirsiniz... Eğer atlama zıplamalı kullanacak iseniz 6000 serisinden 2 kez dipçiklenmiş yada harif konforlu bişey istiyor iseniz 6000 serisi 3 kez dipçiklenmiş ürünleri...

    Ama agresif, esnemez yani atak bir KADRO İSTİYOR İSENİZ 7000 SERİSİ SEÇİLEBİLİR...
     
  4. onur demirer

    onur demirer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    325
    Şehir:
    Austin/TX
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Bu dediginiz haric her dediginize katiliyorum.

    Dipciklenen metal zaten esnekligini yitirir, yani 3 kez dipciklenmis 6061 kadro 2 kez dipciklenmis 7005'ten daha bile esnemez yapilabilir ve hydroforminge de daha uygun. Sonucta en agresif xc kadrolarindan Scott Scale ya da Cannondale Flash, en esnemez freeride kadrolarindan Santa Cruz Chameleon ya da Cove Stiffee hep 6061 alasimlari.

    Kisacasi bisikletin esnemezligininde en yuksek pay malzemede degil malzemenin kullaniminda. Su an cogu kadronun uretiminde de hydroforming kullanildigi icin her zaman uc kez dipciklenmis kadro iki kez dipciklenmis kadrodan daha esnemezdir ya da daha hafiftir denilemez diye dusunuyorum.
     
    bicycler bunu beğendi.
  5. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    869
    Beğeniler:
    2.064
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Burada biraz kavram karmasasi olmus bence..
    Ben de kendi aciklamami katayim konuya:
    Bir kere en basta turkceye her nasilsa "dipciklenmis" :eek: olarak gecmis olan tabir, borunun sabit bir et kalinliginda degil, uclarda daha fazla ortada daha az bir et kalinligina sahip olmasi durumudur. "Double butted" borularda iki et kalinligi vardir: ortadaki ve her iki uctaki (her iki uctaki et kalinligi birbirine esit oldugu icin sadece iki farkli et kalinligi).. "triple butted"larda ise 3 farkli et kalinligi vardir: bir uctaki/ortadaki/diger uctaki..

    Bu baglamda dusununce her ne kadar genelde boyle kullanilsa da "3 kez" ifadesi "dipciklenmis" yaninda kullanilabilecek birsey degil.. Cunku "dipcikleme" diye bir proses veya eylem yok ortada... ki sanki bu 2 kere degil de 3 kere yapilmis gibi soylensin. :rolleyes: "Dipciklenmis" boru seklini tarif eden bir sifat (olmasi gerekirdi). Ve gercekten de Turkce`ye cok kotu cevrilmis bir kelime! (Aslinda duzgun kullanimi "3 dipcikli" olabilirdi)

    Ayrica dipciklenmis bir boru ayni malzemeden standart bir boruya gore daha hafif ama daha esnek olur; cunku orta kisminda et kalinligi daha azdir. Daha esnek olmasi da herzaman kotu birseydir deyemeyiz, cunku yukleme (darbe) esnasinda borunun orta kismi esneyerek bir miktar enerjiyi absorbe ederek asil kritik olan birlesme noktalarinin daha az strese maruz kalmasini saglar.
     
  6. onur demirer

    onur demirer Kıdemli Üye

    Kayıt:
    18 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    325
    Şehir:
    Austin/TX
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Dipciklenme diye bir islem var, sonucta tum degisken kesit alanli borular sabit kesit alanli borularin deformasyonuyla uretiliyor, ama benim su ana kadar baska konularda okudugumla alakasi yokmus :). Reynolds'un kisa bir aciklamasini buldum surada kendi kullandiklari teknikle ilgili:

    http://reynoldstechnology.biz/our_materials_butted_tubing.php

    "Uc kez dipciklenmis" dememiz belirttiginiz gibi yanlis olmus, ben ucuncu kez dipciklenince daha da inceltiliyor diye dusunuyordum, ama oyle degilmis:) Zaten uc kere yapilan bir olayda yok, hepsi tek seferde mandrel ve kalip yardimiyla yapiliyormus.

    Dipciklenmis boru daha hafif ve daha esnek kismi son urun icin gecerli olabilir, cunku o durumda esnekligi saglayan isil islemden gecmis materyalden soz ediyoruz, ama daha isil islemden gecmemis butted boru normal boru kadar esnek olamaz. Sonucta boru plastik deformasyonla inceltiliyor ve bu durumda esnekligini (elastik modulus degil, ductility) kaybetmistir, esnekligi belirleyen kisim da uygulanan isil islem.

    Kisacasi yine ayni kapiya cikiyor, kataloglarda yazan "6061 triple butted" gibi ifadeler bize kadro hakkinda ufak bir ipucu verebilir, ama ortaya cikan urunu etkileyen faktorler iki taneden cok daha fazla.
     
    Mehmet Boran ve Burçak Erbil bunu beğendi.
  7. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    869
    Beğeniler:
    2.064
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Guzel bir aciklama yapmissiniz, tesekkurler! :in: Soyledikleriniz kesinlikle dogru.. Esneklik/suneklik konusunda yanlis anlasmisiz; benim esneklik derken kastettigim "ductility" degil; "ductility"nin aslinda Turkce`de en guzel karsiligi "suneklik"tir. Esneklik olarak tarif ettigim (buyuk ihtimalle diger arkadaslarin da dusundugu) borunun belli bir kuvvet karsisinda ne kadar elastik deformasyon gosterdigidir. (Suneklik malzemenin bir ozelligiyken, esneklik uretilmis parcanin ozelligi oluyor bu tarifle. Ornek olarak 1mm capindaki bir celik cubuk, 5mm capindaki bir aluminyum cubuktan daha esnektir diyebiliriz)

    Uretim esnasinda plastik deformasyona ugrayan borunun sunekliginin azalacagina, cekme mukavemetinin artacagina suphe yok. Ancak su var ki dipciklenmis borunun orta kisimdaki et kalinligi normal bir boruya gore cok daha ince oldugunu da unutmamak lazim; bu durumda borunun esnekligi buyuk ihtimalle artacaktir. (Her ne kadar malzemenin cekme mukavemeti daha fazla da olsa, kesitteki malzeme daha az) Ancak soylediginiz gibi ayni zamanda malzemenin sunekligi azaldigindan esneklikteki artis agirliktaki azalmadan daha az bir oranda olacaktir; bu da tercih edilen birsey.

    Bu durum jant tellerinde de boyledir. Double/triple butted jant telleri hem daha hafiftir, hem de ince orta kesiti sayesinde darbe esnasinda daha fazla uzayip, asil kritik olan uc noktalardaki stresleri azaltir.

    Borunun imalati konusunda benim de demek istedigim buydu (ilk 2 paragraf).. Guzel bilgi vermissiniz tesekkurler! :in: Siz de mi metalurjist`siniz yoksa??? ;)
     
    Mustafa Ozler bunu beğendi.
  8. Soner YAMAN

    Soner YAMAN Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Nisan 2007
    Mesajlar:
    741
    Beğeniler:
    52
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    6061 (6x) aliminyum demek silisyum ile alaşım yapılmış aliminyum dur
    7005 (7x) aliminyum tungsten ile alaşımlanmış aiminyum dur tungsten ne olduğunu bilmeyen varsa ampüllerin içerisinde bulunan o incecik fakat yüksek ısılara dayanan ampül ışığını sağlayan metaledir .

    Dipçikleme olayıda diğer bir deyişle inceltme işlevi oluyor buda kadroyu hafifletmek için kullanılan bir yöntem

    Ve ayrıca 6 ve 7seri aliminyum arasındaki fark da Direnç farklarıdır .
    Örneğin aynı uzunlukve et kalınlığı aynı olan 6 seri bir aliminyumun 190kglik basınca direnç gösterirken 7 seri aliminyum 280 kg ye irenç gösterebilir .

    kısaca 7 seri alloy 6 seri alloya göre daha sert ama daha hafifletilebilir ve daha dirençli ve daha az esneme gösterir .


    Teşekkürler
     
    Berkec. bunu beğendi.
  9. ugur4

    ugur4 Üye

    Kayıt:
    12 Ocak 2008
    Mesajlar:
    70
    Beğeniler:
    31
    Şehir:
    istanbul-PENDİK
    Seviye:
    çok güzel ifade etmişsin.. brawo
     
  10. Onur Dokmetas

    Onur Dokmetas Aktif Üye

    Kayıt:
    19 Mart 2006
    Mesajlar:
    192
    Beğeniler:
    63
    Şehir:
    ikitelli atakent mahallesi /ist
    Seviye:
    6xxx serisi alüminyum 7xxx serisine göre daha kolay kaynak edilebilir, darbeleri daha iyi abzorbe edebilir ama çekme mukameveti 7xxx serisine göre daha düşüktür ve bunun yanında daha az rijittir.