Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Aerodinamik Çalışmam

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında Raven_35 tarafından paylaşıldı.

  1. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Merhaba arkadaşlar
    Boş zamanlarımda hep kafamdaki düşüncelere uygun tasarımlar yaparım.Tasarımlarımda önemli olan şudur:"En az enerjiyle en fazla hıza ulaşmak".İşin kolayına kaçıp (bg) güç furyasının(sorumsuz yaşam tarzını) hoş görmemem ve güzelliğe ulaşmak istemem.Bisiklet sporunu sevmemin bir sebebide budur.Sürekli çizim yapmak bir yerde sıkıyor çünkü tasarımcı çizdiği tasarımların gerçeğe dönüşmesini ister(Bir tasarımcının en büyük hayalidir).İşte size küçük iki çalışma.Sonuçları mükemmeldi.Çalışmaların ayrıntılarını veremiyorum sadece bir kaç resim ama ne yapmaya çalıştığımı anlayacaksınız.Resimler son hali değildir.Son halleri testler bittikten sonra foruma konulacaktır.Çalışmalar devam edecek.

    Bisiklette aerodinamik çalışma.2 aşamadan oluşuyor.Test Aydın-Çeşme otobanında Karabağlar-Çeşme arasında deneniyor.Yüzey sürtünmesinin azaltılması kaygan kaplama ve golf topu delikleri tasarımı(eddy akımı yaratma) ve yağlama işlemiyle yapılıyor.İşte çalışmalar:

    Bisiklete aerodinamik paket yapma.Masarafsız evde yapılabilecek kadar basit.Sert fon kağıdı,yapıştırıcı,kaplama malzemeleri,5 wattlık yağ;iş tamam.Sonuç ortalamada 6 km'lik artış.Resimler:
    [​IMG]
    By hypersonicbiker at 2009-10-03
    [​IMG]
    By hypersonicbiker at 2009-10-03
    [​IMG]
    By hypersonicbiker at 2009-10-03

    Sürücü giysisinde aerodinamik paket yapma.Tek resim var ama şöyle açıklayabilirim vücudun geniş yüzeylerinin ön kesitlerini daraltmak,baş ve gövdede sürüklenmeyi(drag) azaltmak,oturuş pozisyonunu değiştirerek ağırlık merkezini arkaya çekmek,yüzey sürtünmesini düşürmek.Sonuç ortalamada 15 km'lik artış.
    [​IMG]
    By hypersonicbiker at 2009-10-03
    [​IMG]
    By hypersonicbiker at 2009-10-03

    Her ikisi birlikte denenmemiştir.İlerde denemeyi düşünüyorum.Hedef ortalamada 20-25 km lik artış yani 60 km ortalamayı görmek.Vites oranlarının yetebileceğini zannetmiyorum.53-11'den daha ağır oranlara ihtiyaç duyacağım.Offff...

    Not:Forum yöneticilerinden ricam aerodinamik bölümü açsalar şu forumda.Çalışmalarımızı oraya koyarız.İyi forumlar.
     
  2. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Bu arada dikkatinizi çekti mi bilmiyorum ama ilk resimde ön tekerin jant tellerinin o kadar parlaması tellerin yağlı olduğundandır.Arka tekerdeki jant tellerine bakın farkı göreceksiniz.
     
  3. Turkishflier

    Turkishflier Aktif Üye

    Kayıt:
    16 Eylül 2004
    Mesajlar:
    175
    Beğeniler:
    152
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Ortalamada 20-25 km artış biraz hayalperest olmuş.Time trial ile normal yarış ekipmanları arasında böyle bir fark olmuyor ki zaten yarışlarda.

    Ayrıca yağlama olayı nerden çıktı yahu.Hatırlıyorum,bir süre önce okulda bir arkadaş hocaya ''yüzeyi yağlasak sürtünmeyi azaltabilirmiyiz'' diye bir soru sorma gafletinde bulunmuştu.Adam 20 metreden öğrenciye kafa atacaktı bu soru karşısında şaşkınlıktan.

    Sonuç:yağlama sürtünmeyi azaltmaz.

    Yine de çalışman güzel.Beklediğin kadar olmasa da kaydedilebilir oranda bir gelişme alabilirsin umarım.
     
    çirkin ve Raven_35 bunu beğendi.
  4. zafersidal

    zafersidal Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    21 Aralık 2007
    Mesajlar:
    950
    Beğeniler:
    666
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    öncelikle tebrik etmek istiyorum sizi çlışmalarınızdan dolayı
    fakat bisikletin ilk hali ile sizin yaptığınız değşikliklerden sonra yaptığınız denemelerdeki dış ortam koşulları (rüzgarın şiddeti ve yönü, sıcaklık, basınç gibi değerler) ve sizin psikolojik durumunuzun aynı olma olasılığı sıfıra yakındır ve yaptığınız testlerden aldığınız sonuçların kesinliği yoktur, tam bir değer için rüzgar tüneli denemesi şarttır. ha burda ben sizin yaptıklarınız işe yaramaz demiyorum ve çalışmanızı tebrik ediyorum ama bu şekilde fazla bir sonuca ulaşamazsınız ayrıca bisikletten daha çok sürücü gövdesi ve bacakaları daha fazla sürtünme oluşturur onlar içinde bir çalışmanız varmı yoksa sadece bisiklet ve kaskla mı sınırlı?
     
    çirkin ve Raven_35 bunu beğendi.
  5. nükleer kedi

    nükleer kedi Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    716
    Beğeniler:
    483
    Şehir:
    Sincan
    Seviye:
    Ortalamanın 25km/sa artması bana da ilginç geldi.
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  6. Goflet

    Goflet Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Eylül 2009
    Mesajlar:
    1.636
    Beğeniler:
    1.184
    Şehir:
    Bakırköy-A.S.U.S.
    Seviye:
    sert ve keskin yüzeyler yuvarlak yüzeylerden daha fazla drag'e sebep olur..bu yüzden ucakların burunları üçgen değilde daha çok yuvarlaktır..siz bu teoriyi yer yer yanlış uygulamış gibisiniz geldi bana.
     
    Raven_35 ve zafersidal bunu beğendi.
  7. zafersidal

    zafersidal Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    21 Aralık 2007
    Mesajlar:
    950
    Beğeniler:
    666
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    siz yazdıktan sonra tekrar baktım ve hatayı farkettim bende

    bir şey sormak istiorum siz bu çalışmaları yapmadan önce temel aerodinamik üzerine ders aldınızmı veya araştırma yaptınızmı?
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  8. funq

    funq Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    18 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    506
    Beğeniler:
    344
    Şehir:
    Bursa
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    sanmıyorum. temel hatalar var gördüğüm kadarıyla. yağ, geometri...
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  9. nükleer kedi

    nükleer kedi Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    716
    Beğeniler:
    483
    Şehir:
    Sincan
    Seviye:
    Ayrıca yüzeyler çok pürüzlü görünüyor:sigaraici
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  10. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Yorumlar için teşekkürler.Resimler son hali değildir.Sadece temel iskelet halindedir ve çalışmanın ilk aşamalarıdır.Üzerine kaplama yapılmıştır.Test sürücü üzerine de yapılmıştır(2. test).Baş,gövde ve uzuvlarda yapılmıştır.Gövde testinde aero bar kullanılmıştır(Kendi yapımım bir aero bar).Bisiklet testinde normal yol bisikleti gidonuyla yapılmıştır.Bisiklet parçaları su damlası şeklindedir ama bazı parçalarda süpersonic uçakların kanatları gibi ucu inceltilmiş aerofil tasarım kullanılmıştır(Uzunluk kısa tutulup yüzey sürtünmesinin çoğalması engellenmeye çalışılmıştır).Kritik mach sayılarında dolanmıyoruz ama deneme işte,etkide artış yapma.Lotus bisikletinde kullanılan "Spinergy" jantlar ucu inceltilmiş aerofil kullanır.İnceltilmiş aerofil tasarımı "UCI" tarafından yasaklanmıştır,sebebi bir kaza sonucunda sporculara zarar vermesidir.Yağlama olayına gelirsek hidradinamik özelliklerden kalma olay çünkü hava sıkıştırılabilir olduğundan yağlama olayının etkileri atomik düzeyden öteye geçebileceği de imkansız.

    Yolcu uçaklarında ucunun yuvarlak yapılmasının sebebi inceltilmiş burunun güçlü etkisinin yanında yüzey sürtünmesinde artma meydana getirmesidir.

    En kısa zamanda evimdeki vantilatörden bozma küçük rüzgar tünelimi de siteye koyacağım.

    Bu linkte geometri açıklaması yaptım: http://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=45190&page=3

    [​IMG]
    By hypersonicbiker at 2009-10-04
    [​IMG]
    By hypersonicbiker at 2009-10-04
    [​IMG]
    By Hypersonicbiker at 2009-10-04
     
  11. E.GURCAN

    E.GURCAN Kıdemli Üye

    Kayıt:
    11 Ocak 2009
    Mesajlar:
    263
    Beğeniler:
    241
    Şehir:
    İzmir
    Adı:
    Erol
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Öneclikli olarak tebrik ederim. Sizde kağıt üzerine tatmin olmayanlardansınız :)

    Bende aynı şekilde bisikletimin gelişimini 3 aşamaya böldüm.

    1.aşama: Hafiflik
    2.Aşama: Aerodinamik
    3.Aşama: Akıcılık

    Şu aralar 1. aşamayı bitirmeye çalışıyorum. Aslında bitti sayılır. Bir kaç parça daha var tabi.

    2. aşamada kafama takılan bi soru var.

    Jantlarda ön tarafı aero telleri ile dizmek arka tarafıda hafif olan revo teller ile dizmek mantıken daha yakın geliyo. Çünkü rüzgarı ilk yiyen ön taraf olduğu için aero dinamik olması gerekiyo diye düşünüyorum. arka taraf ie direk olarak hafif olması mantıklı geliyo. Çünkü zincirden çıkan etki direk arka janta gidiyo

    Ancak bakıyorum zamana karşı etaplarda aerodinamiğin son geldiği yer olan bisikletlerde arka janta kapak takıyolar. bu benim mantığımla çakışıyo. Yada arka taraftaki jant sadece rüzgar için değilde eylemsizlik yasasından dolayıda takılıyo olabilirmi diye düşünyorum. Her ne ise lastik olarakta maxxis tomahawvk düşünüyorum yapısal olarak birazdaha oval olduğu için daha aerodinak olduğunu düşünüyorum. Arka tarafada gene daha hafif olan bi model larsen 1.9 larsen tt olabilir.

    Tabi carbon aero dinamik sele boruları falan da var ama onlar çok pahalı .belki çok sonra alabilirim..

    Şimdilik 2. aşamada düşüncelerim bunlar bu sene bunlar için uğraşırım seneyede 3.aşamaya başlarım.

    3.aşamada da seramik rulmanlar işin içine girecek.
     
    nükleer kedi, Raven_35 ve Soner Sarihan bunu beğendi.
  12. Soner Sarihan

    Soner Sarihan Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    3.915
    Beğeniler:
    8.487
    Şehir:
    İznik
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Sevgili Hypersonicbiker

    Ülkemizde bu tip teknolojik çalışmaların yapıldığını görmek çok sevindirici.:in:

    Çalışmalarında başarılar diliyorum.:in:

    Selamlar
     
    nükleer kedi ve Raven_35 bunu beğendi.
  13. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    TT bisikletleri ve yol bisikletleri arasındaki güç gereksinimlerini yazıyorum.Belki açıklayacı olur.

    45 km/s hızda yapılan testlerde görülen güç gereksinim değerleri:
    (Sürücü+bisiklet).Sürücü 1,82 boyunda,75 kg.
    Stevens San Remo yol bisikleti +normal mayo +normal gidon: 465 Watt
    Stevens San Remo +normal mayo +gidonu aşağıdan tutmak(Aero pozisyon): 406 watt
    Stevens San Remo +normal mayo +Easton Aeroforce Aerobar kullanma: 369 Watt
    Stevens San Remo +normal mayo +Triathlon pozisyon(normalden 5.5 cm aşağıda gdon,sele önde): 360 Watt
    Stevens San Remo +normal mayo +Triathlon pozisyon(normalden 5.5 cm aşağıda gdon,sele önde) +Ön ve arkaya 3 kolonlu karbon teker takmak: 345 Watt

    Cervelo P4 TT bisikleti +normal mayo +3 Kolon teker :328 Watt
    Cervelo P4 +normal mayo +3 kolon ön teker +katı disk arka teker : 320 Watt
    Cervelo P4 +normal mayo +3 kolon ön teker +katı disk arka teker +Giro kask: 317 Watt
    Cervelo P4 +3 kolon ön teker +katı disk arka teker +Giro kask +speed suit: 307 Watt
    Cervelo P4 +3 kolon ön teker +katı disk arka teker +Giro kask +speed suit +seleyi 3 cm geriye almak: 294 Watt

    Burdan anlıyoruz ki TT bisikletiyle 45 km/s civarında hızla gidebileceğimiz bir ortamda yol bisikletiyle ancak 32 km/s hız civarlarında gidebiliriz.

    Tek giden bir seçkin sürücü yol bisikletiyle,ortalama 32 km/s hız için sakin rüzgarda ortalama 270-300 watt güç harcaması gerekir.Pelotonun içindeki bir bisikletçi 32km/s hızda ortalama 95-100 watt güç harcar.Grup halinde gitmek en tasarruflusu:).Yol bisikleti grubu kurup antreman yapmak lazım :9
     
  14. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Aerodinamik katsayılar.Tabii ki burada çok değişken var;mesala yükseklik ve uzunluk arasındaki oranlar sürüklemeyi etkiler...

    [​IMG]
    By hypersonicbiker at 2009-10-04
     
  15. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Akışkanlar mekaniği üzerinde yaptığım araştırma ve çalışmaları,okuldaki derslerde yapsaydım okul birincisi olurdum.İnternette,mühendislik kitaplarında araştırmadığım konu kalmadı.Öss olmasaydı şu anda uçak mühendisi olmuştum.
     
    Ahmet Mumcu bunu beğendi.
  16. zafersidal

    zafersidal Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    21 Aralık 2007
    Mesajlar:
    950
    Beğeniler:
    666
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    tamam hocam güzel diyorsunda spinergy jant setinde yuvarlak hatlı airfoil kullanlması imkansıza yakın zaten kalınlıkları çok ince ve o incelikteki bir cisme uygulanan drag kuvveti çok az olacakır. fakat sizin kadroya yaptığınız ve aerodinamik eklenti adını alan karton parçaları size daha fazla geri sürükleme kazandırır sadece, süpersonik uçaklarda bile hucüm kenarı bukadar sivri değildir ve bu fazladan uzunluk yapıda fazlaca drag'a neden olur, onları temel aerodinamik şekil olan su damlası şeklinde yaparsanız ve yüzeyin düzgünlüğünü sağlarsanız daha verimli olacağını düşünüyorum.
     
    Ahmet Mumcu ve Raven_35 bunu beğendi.
  17. funq

    funq Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    18 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    506
    Beğeniler:
    344
    Şehir:
    Bursa
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    dilerim gelecekte şahsi araştırmalardan öte akademik eğitimini de alabilirsin ve profesyonel açıdan yaptığın yanlışları görüp ilerleyebilirsin. böyle gelişir insan :)
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  18. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Sam Wittingham'ın kullandığı "Varna" isimli recumbent 53 mhp(~85,29 km/h) hız için 275 watt güç gereksinimi varmış.Test sürücüsü kendisi.
     
  19. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Yukarıdaki mesajı düzeltemediğimden (30 dk kuralı) yeni konu açtım.Moderatör arkadaşlarımız yukarıdaki mesajı silebilir.
    Sam Wittingham'ın kullandığı "Varna" isimli recumbent 53 mhp(~85,29 km/h) hız için 275 watt,80 mhp(~128,74 km/h) hız içinde 474 watt güç gereksinimi varmış.Test sürücüsü kendisi.Ford Firması'nın rüzgar tünelinde denenmiş.

    Bir de bu siteye girmenizi öneririm: http://annecy-vph.fr/
     
  20. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.426
    Beğeniler:
    1.886
    Seviye:
    Katılıyorum.Bu teste dinamik yüzey sürtünme vardır.Hava ve yağ iyi bir dinamik oluşturmazlar.Bu durumu şöyle açıklayabiliriz basitce:"Yüzey pürüzsüzlüğünü artırdığınızı düşünelim.Artan pürüzsüzlük belli bir noktaya kadar yüzey sürtünme katsayısında azalma meydana getirecektir.Belli bir noktadan sonra sürtünmede azalma beklenirken artma meydana gelir.Örnek:Camın yüzey sürtünmesi azdır ama iki camı birbiri üzerinde hareket ettirin,çok kaygan olması gerekirken aksine sürtünmesi çok olan bir sistem olmuş olacaktır.Mesala,rulmanların çelik yapılmasının sebebi çeliğin çelikle dinamik sürtünme katsayısının düşük olmasındandır."
    Telleri yağlamamın sebebi tellerin kullanımdan dolayı bozulan yapısının kaplama yapılarak düzgün bir yüzey yapısına dönüşmesini sağlamak.Burda kullanılan sıvının yapısı çok önemli.Uçakların kanatlarının buzlanmasını önleme prosedürleri gibi.De-ice ve Anti-ice uygulamaları.De-ice buzlanan yüzeyin buzunu çözmek için yapılır ve su bazlı sıvılar kullanılır.Anti-ice ise kanadın uçuşta buzlanmasını önlemek için yapılır ve büyük moleküllü sıvılardır.Yüzey sürtünmesinde artış meydana getirmemek için bu tür sıvılar kullanılır.Ben de kullandığım yağ vizkozitesi yüksek,reçelimsi bir yağdır.
    [​IMG]
    By hypersonicbiker at 2009-10-11
    [​IMG]
    By hypersonicbiker, shot with S70 at 2009-10-11

    Bu yazımda açıklama yaptım:
    "Çalışmaların ayrıntılarını veremiyorum sadece bir kaç resim ama ne yapmaya çalıştığımı anlayacaksınız.Resimler son hali değildir.Son halleri testler bittikten sonra foruma konulacaktır"

    Bu yüzden Spinergy jantları örnek gösterdim.Tam açıklama olmuş ellerinize sağlık.Kalınlığın ince olması yan rüzgarlardanda etkilenmeyi azaltır bu da cabası.Bu yazımda da açıkladım:
    "Yolcu uçaklarında ucunun yuvarlak yapılmasının sebebi inceltilmiş burunun güçlü etkisinin yanında yüzey sürtünmesinde artma meydana getirmesidir."
    Örnek:Specialized aero kaskları ince uzun yapıdadır.Bu şekil laminar akış için elverişlidir ama yüzey sürtünmesinde artış meydana getirir.2009 Louis Garneau aero kask önde delikli tasarım ve küçük profil yapısı kullanır.Louis Garneau kask specialized kaskından %10 daha verimlidir.

    Aynen katılıyorum.Kartonların üzerine kaplama yapılmıştır resimlerde son hali değildir.Yazımda belirttiğim gibi her yüzey aynı tasarımla yapılmamıştır.Değişik tasarımlar uygulanmıştır.Yazımda dediğim gibi su damlası genel kadro,sele borusu,gidon gibi büyük parçalara uygulanmıştır.Vites telleri gibi parçalara inceltilmiş aerofoil(aerofil diye türkçeleştirilmiş her nasılsa!) tasarım,Kask,orta yatak gibi geniş ve yuvarlak bölümler golf topu tasarımı uygulanmıştır.

    Geometri ile ilgili açıklamalar yukarıdaki yol bisikleti,tt bisiklet karşılaştırılmasında yapılmıştır.

    Bir de bir sorum olacak bana hava ile iyi dinamik oluşturan malzemeler söyleyebilir misiniz?Dinamik yüzey sürtünmesi ile ilgili çok fazla kaynak bulamadım.Teşekürler.
     
    zafersidal ve Ahmet Mumcu bunu beğendi.