Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

acil fren sirasinda lastiklerin kaymasi

Konu, 'Tekerlekler' kısmında lindemann tarafından paylaşıldı.

  1. lindemann

    lindemann Onursal Üye

    Kayıt:
    9 Nisan 2006
    Mesajlar:
    1.666
    Beğeniler:
    1.201
    Seviye:
    Bu gün kizilaydan gecerken acil fren yapmam gerekti, dogal olarak lastikler kilitlendi frene asilinca (v-fren) ama asil sorun lastiklerin kaymasi. Süratim de cok yüksek degildi, 30 km civari. Daka yüksek bir hizda olasaydim büyük ihtimal ile makina kontrolden cikardi.
    Lastiklerim 26 " 2.10 IRC Mythos XC ve yeni sayilir. Yakin zamanda slicke gecmeyi düsünüyotum ve sorularim söyle :
    1- slick lastik su anki lastiklere kiyasla daha cok mu kayar ?
    2- disk frende de bu tür kaymalar meydana geliyor mu ?
    Saniyorum sorun frenden ziyade lastiklerden kaynaklaniyor...
     
  2. lindemann

    lindemann Onursal Üye

    Kayıt:
    9 Nisan 2006
    Mesajlar:
    1.666
    Beğeniler:
    1.201
    Seviye:
    Bu durumda slick in tutusu daha iyi olur diyebilirmiyiz? Tabii ki iyi, kalteli bir lasikden söz ediyorum burda. Cidde endiselendim cünkü...
     
  3. nuhcan

    nuhcan Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Nisan 2007
    Mesajlar:
    2.185
    Beğeniler:
    814
    Şehir:
    istanbul / kadıköy
    Adı:
    nuh can
    Seviye:
    Tüm dünya bu konu üzerinde uğraşıyor. F1'i takip ediyorsan dikkatini çekmiştir. Yol tutuşu için çeşit çeşit lastik ve ayar kullanıyorlar.

    Hem yukarıda da söylendiği gibi, değişik zeminlerde hareket ediyoruz, birinde çok iyi tutuş sağlayan diğerinde sağlamayabilir.

    Böyle durumlarda en iyi çözüm elle ABS uygulamaktır. Yani arabalardaki ABS fren sistemini elle uygulayabiliriz, çok kısa (yani saniyelerle ölçülebilecek kadar küçük) aralıklarla freni sıkıp-bırakabiliriz.
     
    lindemann bunu beğendi.
  4. murty

    murty Bisikletkolik

    Kayıt:
    10 Haziran 2008
    Mesajlar:
    1.373
    Beğeniler:
    1.227
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    ön freni kullanıyormusunuz?
    eğer ön frene bir kaç saniye daha önce yüklenirseniz arka lastiğin kitlenme sorunu olmuyor ...
     
    lindemann bunu beğendi.
  5. Sahinoz

    Sahinoz Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    27 Ekim 2007
    Mesajlar:
    583
    Beğeniler:
    173
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Ahmet Sahinoz
    Seviye:
    Yanlış! Lütfen arkadaşlar yanlış bilgilendirme yapmayalım, dünya üzerinde hiçbir insan ABS değildir, olamaz da. ABS'nin özelliği saniyede 20 kez sıkıp bırakmasıdır, saniyede 1-2 kez sıkıp bırakmak performans artışına değil boşu boşuna büyük ölçüde kayba sebep olur.

    Bir başka yanlış, ön freni sıkmak arkanın daha kolay kilitlenmesine yol açar, bunu engellemez, fakat frenleme performansının daha iyi olacağı kesin çünkü durma gücü en az %70 ön frenden gelir, arka fren daha çok stabilizasyon görevi üstlenir viraj girişlerinde vs. Ama tabi ki duruş gücüne de gözlemlenebilir %20'lik payı da arka fren oluşturur, kesinlikle önemsiz değildir.

    Optimum frenleme için frenlerinize şak diye asılmak yerine, yavaş demiyorum, kontrollü ve seri bir şekilde dozajı artırarak kaymadığı en uç noktayı bulmalısınız, arkanın kaymasında sakınca yok fakat asıl dikkat edilmesi gereken ön lastik, ön fren artırarak sıkılabilir çünkü sıkıldıkça ön lastiğin üzerine doğru ağırlık kayar ve bu da daha fazla frenleme imkanı verir, son noktası arka lastiğin yerden kesildiği noktadır.

    Dikkat edilecek iki etmen var, ön lastik kaymamalı, ancak arka da kalkmamalı, son derece akıcı şekilde dozajı artırarak maximum frenleme elde edebilirsiniz, acil durum olsa bile kontrolü kaybetmeden optimum fren yapmalıyız.

    Eğer fren çok çok acilse en kötü ihtimal arkayı kilitleyip kasıtlı yana devirmek veya ön kilitleyip takla atıp düşerek durmak olabilir..

    Sorunun cevaına gelince, asfaltta maximum tutuşu en yumuşak hamurlu ve en geniş yüzeyli slick lastik verir.

    Bkz: MotoGP, yağmurlu günler hariç herkes slick takar ve en virajlı pistlerde hem yumuşak hamur kullanılır, lastiklerinin zaten hepsi geniş yüzeylidir. Yağmurda kanallı olma nedeni, suyun lastiğin altında tabaka oluşturarak berbat bir yol tutuşuna sebep olmasıdır, lastik suya bastığında kanallardan dışarı yol bulabilecek ve yol tutuşu istenen düzeyde kalacaktır..
     
  6. Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.692
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    1- slick lastik su anki lastiklere kiyasla daha cok mu kayar ? => Hayır, aksine daha iyi yol tutuşu sağlar. Çünkü slick lastikte, lastiğin yer ile teması daha fazladır. Ne kadar fazla temas, o kadar sağlam yol tutuşu demektir.

    2- disk frende de bu tür kaymalar meydana geliyor mu ? => Fren sistemi ile pek bir alakası yok, sizin de söylediğiniz gibi olay lastikte bitiyor. XC lastikleri asfaltta kullanıldığında sadece orta dişler üzerinde gidiyoruz. Ama slick lastikle durum böyle değil sizin de tahmin edeceğiniz gibi.

    Bir örnek vereyim hemde bu sabahtan :D

    Hafif eğimli bir yolda 30-35 km. bir hızla aşağıya doğru iniyorum. Karşımdan tek tük araçlar geliyor, derken bir araç sinyal vermeden önüme kırdı sokağa girmek için. Ben de hemen hızımı düşürmek için frenlere asıldım. Tabii asıldım derken, Nuhcan arkadaşın söylediği gibi kısa aralıklarla bas-çek yaptım. Bunu yapmasam, kesin taklaya gelirdim. Çarpmadan kurtardık yani.

    Adam durmadı, iyikine de durmadı :D Yoksa o sinirle bilmiyorum bende ne yapardım. Frenlerim hidrolik, lastiklerim CST Pro 2,40 :D

    Kendinizi bu ABS olayına alıştırın. Frenlere birden asılmak yerine, kısa aralıklarla bas-çek yaparak düşürün süratinizi ;)

    Ayağınızdan pedal eksik olmasın..
     
    lindemann bunu beğendi.
  7. Sahinoz

    Sahinoz Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    27 Ekim 2007
    Mesajlar:
    583
    Beğeniler:
    173
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Ahmet Sahinoz
    Seviye:
    Arladaşlar allah için bas çek yapmanın bir anlamı yok, kontrollü şekilde optimum fren yaparsanız çok daha hızlı durursunuz ve taklaya da gelmezsiniz, frene lap diye asılırsanız tabi ki taklaya gelirsiniz, bas-çek yapmak bunu engelleyebilir, ama biraz fren tekniği çalışıp reflexleriniz üzerinde hakimiyet sağlarsanız ben size çok daha etkili frenleme performansı garantisi veriyorum.

    Bunu hem bisiklette, motocross'ta ve arabada kendi tecrübelerimden söylüyorum, hem de bunu Mini Cooper test driver'ları da söylüyor, okula gelip 20-30 kişi seçip Hezarfen'de eğitim verdiler ve frenleme üzerinde çok durdular, ve üzerinde durulan bir konu da bu bas-çek olayının YANLIŞLIĞI.
     
  8. lindemann

    lindemann Onursal Üye

    Kayıt:
    9 Nisan 2006
    Mesajlar:
    1.666
    Beğeniler:
    1.201
    Seviye:
    Ewt tüm yorumlara / cevaplara cok tesekkür ederim öncelikle. Ama siz de takdir edersiniz ki, bazen öyle extrem durumlar oluyor ki, insan reflex olarak zınk diye ayni anda 2 frene birden asılıyor. O an insanın tek düşüncesi bir an önce durmak. ABS / Bas-çek insanın aklına bile gelmiyor. Burada daha kontrollu ve sakin olmak gerekir en önemlisi ve paniğe kapılmadan güvenli bir şekilde durmalıdır. Ben şu sonucu çıkarıyorum : sağlıklı frenlemede sürücü, lastik ve fren tekniği üçlüsü öenmli bir rol oynuyor ve 3 ünün de uyumlu bir şekilde çalışması gerekiyor.
     
    swat bunu beğendi.
  9. Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.692
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Ben kendimi bas-çek frenlermesine alıştırmışım. Belki de bana o yüzden daha güvenli geliyor bilmiyorum. Ani frenlemelerimde bile aynı şekilde yapıyorum. Yani bende ani frenlemede frenlere birden asılmak değilde, bas-çek yaparak frenleme refleksi oluşmuş :D
     
    lindemann bunu beğendi.
  10. narada

    narada Yeni Üye

    Kayıt:
    7 Temmuz 2005
    Mesajlar:
    32
    Beğeniler:
    16
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Arkadaşlar Selamlar,

    ABS benzeri fren yapmak durma mesafesini kısaltmaz, aksine uzatır. Araçlarda ABS'nin amacı lastiklerin kızaklamasını engelleyerek sürücünün manevra yapabilmesini sağlamaktır.

    Bisiklette bu tip bir frenleme durma mesafesini uzatmaktan öteye gitmeyecektir. Bence her bisiklet kullanıcısı frenlerini sıktığı zaman hangi aralıkta kızaklayacağını az çok biliyordur diye düşünüyorum.

    Ani frenlemesiz ve kazasız günler dilerim... :)
     
    murty, Ahmet Turan BABACAN ve Bulunmaz bunu beğendi.
  11. Önder Tarım

    Önder Tarım Onursal Üye

    Kayıt:
    27 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    3.400
    Beğeniler:
    1.906
    Şehir:
    Bologna / İtalya
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    bi yorumda ben getireyim. Bence fren pabuçlarınızı Baradine marka pabuçlarla değiştirin. Ben 2 haftadır Baradine kullanıyorum.Daha önce Shimano'nun kendi üstünde gelen pabuçları vardı.Baradine'lerde bişey farkettim Shimano pabuçlarla durduğum mesafede durabiliyordum fakat lastikler kitlenmiyordu.Bazen çok asılınca arka tekerlek kitleniyor ama ön tekerlekte böle bişey yaşamadım.Bence bi araştırın 2 çift Baradine pabuç 20 ytl eder zaten.
     
  12. lindemann

    lindemann Onursal Üye

    Kayıt:
    9 Nisan 2006
    Mesajlar:
    1.666
    Beğeniler:
    1.201
    Seviye:
    fren pabuçlarına bağlı oldugunu sanmıyorum kilitlenmenin ve dolayısıyla kaymanın. Frenleme ve durma ile ilgili bir sorunum yok zaten.
     
  13. Turkishflier

    Turkishflier Aktif Üye

    Kayıt:
    16 Eylül 2004
    Mesajlar:
    175
    Beğeniler:
    152
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    ''Sahinöz'' arkadaşımızın dedikleri doğrudur.En iyi frenleme sürekli basınç uygulayarak yapılan frenlemedir.Ve kuru zeminde slick veya yumuşak hamurlu bir lastiğin performansı tartışmasız daha iyidir.

    Pompalama gibi bir tekniği kim çıkarmışsa tamamen uydurma bir teknik.ABS ile bunun ne alakası var onu da çözemedim.ABS bas-çek moduyla veya pompalama sistemiyle çalışan bir sistem değildir.ABS nin özelliği lastik kilitlendiğinde devreye girerek fren basıncını düşürmesi ve çok kısa bir süre sonra tekrar vermesidir.Lastik kilitlenmdeden önce ABS nin bir etkisi yoktur,sürekli bir basınçla frenleme yapılır.

    görüşmek üzere.
     
    tuninger_haa bunu beğendi.
  14. heisenberg3910

    heisenberg3910 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    449
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    konuyu görünce, bu durumla da çok karşılaşınca ben de bir yorum yazayım dedim.
    ben herşeyi reflekslerime bırakıyorum.öyle an geliyor ki 30km/s hızla giderken 3-5 metre içinde durmam gerekiyor.zaten ben daha hiçbirşey düşünmeden bir bakmışım ellerim frene gitmiş, arka teker havalanmış, sonra ön frene bırakıp tekrar sıkmışım ve durmuşum.sonra düşünüyom nasıl yaptıydım ki diye :D
     
  15. Süleyman Uzunköprü

    Süleyman Uzunköprü Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Haziran 2008
    Mesajlar:
    2.234
    Beğeniler:
    1.590
    Şehir:
    İstanbul-Fatih
    Seviye:
    Asfalt yolda her türlü durma şeklini denedim bana göre en çabuk olanı bisikletin iki tekeride yerle temas edecek şekilde çift teker kızaklamak. Eğer arka teker yükselecek gibi olursa ön freni kısa bir süre bırakıp tekrar çift teker kızaklamaya devam etmek.
     
  16. tuninger_haa

    tuninger_haa Bisikletkolik

    Kayıt:
    20 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    1.376
    Beğeniler:
    543
    Şehir:
    Gaziantep
    Seviye:
    ben de sürekli basanlardanım. frenajımın gelıstıgını hıssedebılıyorum ozellıkle kavsaklara hızlı gırıp anı fren yapıyorum ( ısık degısımlerınde bosuna durmamak ıcın:) ) son zamanlarda kaydırmadan anı frenler yapabılıyorum. kısacası pratik de cok onemlı bu konuda

    bu arada forum 2ye bolunuyor frene sureklı basanlar , bas-cek yapanlar :D:D
     
  17. Ouz Deniz

    Ouz Deniz Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.815
    Beğeniler:
    1.163
    Şehir:
    İzmir-Sivas
    Seviye:
    Herkesin taktiği farklıdır.Ama hepsi doğrudur demiyorum.Bas-çek yapanlar kendi frenleme taktiklerini bi gözden geçirsinler bence.
    En güvenli duruş için yapılabilecek şey uzun vadede sürekli kullanılabilecek bir taktik geliştirmektir.Bunun için frenleme antrenmanı bile yapabilirsiniz.Serbest bir nokta belirleyerek o noktada freni değişik şekillerde kullanarak mesafenizi ölçün bunu değişik hızlarda da deneyin çünkü hıza bağlı olarak değişik taktik kullanmanız gerekebilir.

    Bana göre en doğru yol (ki kendim kullanıyorum [Allah'a şükür hiç kaza yapmadım 14 senedir])
    Arka kalkmayacak şekilde maximum ön fren (pratikte %85'e denk diyebilirim.)
    Arka kaymayacak şekilde maximum arka fren (%15'e denk)

    Her zaman duracağım diye şartlamayın kendinizi durabileceğiniz mesafe kalmamışsa arkayı kaydırarak yana devrilmek en güvenli yoldur diye düşünüyorum.
     
  18. Ouz Deniz

    Ouz Deniz Onursal Üye

    Kayıt:
    19 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.815
    Beğeniler:
    1.163
    Şehir:
    İzmir-Sivas
    Seviye:
    Çift teker kızaklama derken????
    Sadece ön teker bile kayarken kontrol sağlanmıyorken çift teker kayma nerden çıktı?
    Hadi kışın veya toprakta yaptık yazın kuru asfaltta nasıl becereceğiz bu işi??
     
  19. heisenberg3910

    heisenberg3910 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    449
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    arka teker yerden 20 cm yukarıda olacak şekilde ön frene asılmak, kuru asfaltta en güzel yöntemlerden birisi.
     
  20. Fırat Ayanyan

    Fırat Ayanyan Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    22 Mart 2008
    Mesajlar:
    617
    Beğeniler:
    268
    Şehir:
    Bakırköy/İstanbul
    Seviye:
    kuru asfaltta ön frenden başka hiç bişey sizi daha iyi durduramaz arkaya verin ağarlığınızı ve basın arka bu sırada çok zor kalkar çünkü ağarlık arkadadır bir de arka freni kulanırsanız süper olur övünmek gibi olması çok güzel fren yaparım :D