Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Abs Fren Ne Demek?

Konu, 'Frenler' kısmında mehmet koybaş tarafından paylaşıldı.

  1. mehmet koybaş

    mehmet koybaş Yeni Üye

    Kayıt:
    19 Haziran 2009
    Mesajlar:
    8
    Beğeniler:
    1
    Şehir:
    istanbul
    ABS FREN DEMEK?
     
  2. gurkan

    gurkan Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    29 Ekim 2004
    Mesajlar:
    493
    Beğeniler:
    559
    Şehir:
    İzmit
    Seviye:
    Anti lock brake system.

    Elektronik bir modül (ABS modülü olarak geçer) tekerleklerden aldığı devir sayısı bilgisi -devirdeki ani azalmalar- (tekerin kilitlendiği anlamına gelir) ile fren servosunun kalipere kesik kesik yağ basmasını sağlar. Böylece teker kilitlenmez ve kızaklama olmayacağından aracın kontrolü daha kolay sağlanır.
     
    Mert Kabtan bunu beğendi.
  3. Ali AKTAŞ

    Ali AKTAŞ Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    31 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    836
    Beğeniler:
    1.027
    Şehir:
    Denizli
    Seviye:
    "-nasil oluyor da oluyori abs sistemi araci daha kisa surede durduruyor?" konusuna parmak basmak isterim.

    teknik aciklama:
    1)konunun ozu surtunme kuvveti ve surtunme katsayisi kavramlarinda saklidir. birbirine degen iki cisim, bu temas bozulmadan harekete gectiklerinde, kutlelerini harekete gecirecek kuvvetten ba$ka bir de yenmeleri gereken surtunme kuvveti ile ugra$irlar.
    genel olarak surtunme kuvveti kutle(m), yercekimi(g) ve surtunme katsayisinin(k) bir fonksiyonu olup, yercekimi ve kutle sabit oldugunda, ayirici faktor surtunme katsayisidir.

    2)surtunme katsayisi liselerde (f) -frictional coefficent- mufredata giren bir konu olup bilindigini zannederim. tamamen surtunen yuzeylerin cinsine bagli olup, alan, kutle, yercekimi gibi $eylerden bagimsizdir. lise mufredati ile bilinen f sabit ve degi$mezdir oysa gercek daha geni$tir:
    statik surtunme katsayisi: iki yuzey arasinda hareket ba$lamadan onceki f(s)
    dinamik surtunme katsayisi : iki yuzey temas halinde surtunurken cali$an f(d)
    burada bu yeni veri ile belirtelim ki; f(s)>f(d) 'dir.

    3)bu katsayi meselesini actiktan sonra artik fren sistemine gelelim. fren esnasinda araci durduran tekerlekler ile kaplama arasindaki surtunme kuvvetidir. ancak sabit kutle ve yercekimi ile ayirici etken gene surtunme katsayisi olup, kaplamanin cinsine ve lastiklerin durumuna baglidir. (islak yol, kabak lastik vs...)

    4)fren yaptiginizda, eger lastikleriniz ile kaplama arasinda kayma ba$lamadi ise (kizaklamak), cali$an surtunme katsayisi f(s)'dir. eger lastikler kitlenip, kayma ba$larsa cali$an surtunme ise f(d) olur. dolayisi ile kaymayan aracin lastikleri, kayana gore daha buyuk bir surtunme kuvveti ta$ir. i$te bu da arabayi daha erken durdurur! (ana cumle)
    m*g*f(s)>m*g*f(d)

    5)en kisaca abs sisteminin arabayi daha once durdurmasinin sebebi "-statik surtunme katsayisi'nin dinamik surtunme katsayisi'ndan buyuk olmasidir..." en muhendis ve en basit tabirince.

    6)sistemin araci erken durdurma ozelligi yaninda, direksiyon hakimiyeti surerliligi de ikinci bir avantaji olur. kayan aracta direksiyon, araca hukmetmez cunku.

    not: teorik olarak yukaridaki gercekleri de yadsimadan abs'nin en optimum en kisa duru$ mesafesini saglamadigini soyleyenler, du$unenler cikabilir. haklidirlar da... cunku arac icin minimum durma mesafesi aracin kizaklamaya ba$lamasindan "epsilon" kadar gerideki, tekerleklerin dondugu durumdur. ama bu $iddetle frene basmak pratikte imkansizdir. ya da belki bunu cok cok ozel suruculer gercekle$tirebilir. (bkz: delikan76) yani kisaca abs'nin, normal frenden daha kisa durma mesafesi ciktisi uretmesi, pratik bir durumdur. biz burada bu pratik durumun teorik temellerini anlattik. cunku cok ani ve suratli durumlarda carpacagini hisseden ya da bu kaniya kapilan hemen her surucu frene kizaklatacak derecede asilir. hem aracin tutunmasini (fren mesafesini) zayiflatir, hem de direksiyon kontrolunu yitirir.

    alıntıdır
     
  4. Serden Us

    Serden Us Onursal Üye

    Yaş:
    34
    Kayıt:
    2 Şubat 2007
    Mesajlar:
    2.762
    Beğeniler:
    1.540
    Şehir:
    Eskişehir
    Bisiklet:
    Amoeba
    Seviye:
    Sorduğunuz şey bisikletlerde geçen ABS fren ise; tamamen gereksiz bir aparat. Ani frenlemeyi engelleyen bir yaylı (sanırım) sistem.
     
    mehmet koybaş bunu beğendi.
  5. mehmet koybaş

    mehmet koybaş Yeni Üye

    Kayıt:
    19 Haziran 2009
    Mesajlar:
    8
    Beğeniler:
    1
    Şehir:
    istanbul
    bilgiler için çok teşekkürler...
     
  6. Aytaç Biber

    Aytaç Biber Onursal Üye

    Kayıt:
    4 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    2.164
    Beğeniler:
    2.262
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    ABS otomobilin daha kısa mesafede durmasını sağlamaz, bu yanlış bir inanış. Eğer öyle olsaydı binek otomobil yarışlarından, dıştan tekerli otomobil yarışlarına (F1 gibi), Rallilere ve endurance yarışlarına kadar her profesyonel ve uç noktada abs fren sistemleri kullanılır olurdu.

    ABS yani anti blokaj sisteminin günlük kullanıma ve dolayısı ile ( porfesyonel olmayan sivil sürücülere ) kolaylığı yukarıda arkadaşlarında bahsettiği gibi dozajı yüksek frenlemede, aracın frenleme esnasında tekerleklerinin kilitlenip kontrolsüz kızaklamasını önlemek ve riskli frenajlarda bile sürücünün direksiyon hakimiyetini korumasına yardımcı olmaktır. Bu sistem tabi bunu yaparken saniyenin 100 de dilimleri boyunca defalarca fren kaliperlerini boşaltıp sıkar. Bu tekerleklerin kilitlenmesini önler ama bir yandanda pratik fren mesafesini uzatır. Ancak bunun ileri sürüş eğitimi almamış sivil trafikteki sürücüler için avantajı fren mesafesinin uzaması dezavantajından çok daha fazladır. Özellikle ıslak zeminlerde frenleme esnasında aracın kızaklamasının önüne geçilmesi ve direksiyon kontrolünün sağlanır olması bu tür sivil trafiğin aktığı yollarda güvenlik adına hayati önem taşır. Bu sebeple sivil otomotiv üretiminde artık ABS tamamen standartlaşmıştır.
     
    gurkankas bunu beğendi.