Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

2x11 vitesi nasil kullanalim, capraz kullanma sorun olur mu?

Konu, 'Vites - Çekiş Sistemi' kısmında celikkadro tarafından paylaşıldı.

  1. celikkadro

    celikkadro Too old to downhill, too young to die

    Yaş:
    39
    Kayıt:
    4 Haziran 2016
    Mesajlar:
    256
    Beğeniler:
    236
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Tayfun
    Seviye:
    Merhaba arkadaslar,

    yol bisikletimin ayna kol ve rublesi Shimano 105 5800, aktaricilar Ultegra, vites kollari gene 105 5800.

    Zincir aynakolun kucuk dislisindeyken, arka viteste 1,2,3,4,5,..... kaca kadar cikilabilir.
    Zincir aynakolun buyuk dislisindeyken, arka viteste 11,10,9,8,7,6,5,..... kaca kadar inilebilir.

    Genel kural olarak capraz kullanimdan kacinmak gerektigini biliyorum. Yeni model vites sistemlerinin, capraz kullanima bir noktaya kadar izin verdigini okmustum. 105-Ultegra karisik sistemde, zincirin on aktariciya surtmemesi sarti ile capraz kullanimin bir zarari olur mu?


    Tesekkuler
     
    mariokaldato bunu beğendi.
  2. SerkanEriş

    SerkanEriş Bisiklet Meraklısı :)

    Kayıt:
    14 Eylül 2004
    Mesajlar:
    239
    Beğeniler:
    97
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Yeni disliler arasi mesafe daha kisa oldugu icin bir nebze daha fazla capraz oldugunu dusundugunuz viteslerde kullanim sansi sunuyor. Zinciri zamaninda degistirirseniz cok da problem cikarmiyorlar.
     
  3. Murat B.

    Murat B. Forum Trolü

    Kayıt:
    23 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.332
    Beğeniler:
    4.887
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Ayarlar düzgün yapıldıysa sonuna kadar çapraz kullanabilirsiniz. Zincir biraz daha çabuk aşınır, mekanik kayıplar biraz artar, o kadar.
     
    aeneskral ve Yavuz S. bunu beğendi.
  4. Serkan Mıstınoğlu

    Serkan Mıstınoğlu Road Runner

    Kayıt:
    24 Nisan 2010
    Mesajlar:
    2.736
    Beğeniler:
    10.790
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Cervélo
    Seviye:
    @celikkadro konuya hakimsiniz zaten, dediğiniz vites kombinasyonları doğru. 1-5 arası ve 6-11 arası olarak ayırabilirsiniz.



    maxresdefault.jpg
    Önemli olan zincirinizin çapraz olmaması. Bunu, sürüş esnasında gözlemleyerek de görebilirsiniz. Çapraz zincirde gereksiz sürtünmelerden dolayı daha fazla(gereksiz) enerji harcayacağınızı ve mekanik anlamda daha fazla sorun yaşama riski doğacağını da unutmayın. Özellikle kadro kulağı kırılması, çapraz zincir kullanımında daha çok görülüyor.
    Kadro kulağı kırılması, önlemleri ve çözümü
    Aynı şey zincir kopması için de geçerli. Çünkü zincirin Tüm kabiliyeti aşağı-yukarı bükülme üzerine. Sağa-sola bükülme toleransı da yok değil, var tabiki ama bunlar hem zinciri, hem özellikle arka aktarıcıyı çok zorluyor.

    Ufak bir tüyo, eğer sürüş esnasında zincirin ön aktarıcıya sürttüğünü duyarsan kesinlikle yanlış vitestesindir. Hemen zincirine bir bak ve vitesini düzelt :)
     
    Bahadır Gürel ve mariokaldato bunu beğendi.
  5. ozgur908

    ozgur908 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    22 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    648
    Beğeniler:
    915
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    kısa süreli olarak çaprazdan zarar gelmez diye düşünüyorum. mesela büyük aynakol dişlisinde hızlı hızı giderken önünüze 100 m'lik bir yokuş çıktı. çapraza düşürmeden bu yokuşu çıkabilirsiniz ya da gücünüz kesildiğinde ön vitesi değiştirmeden arka vitesi değiştirip zinciri kısa bir süreliğine çapraz düşürebilirsiniz. düşük kadansta ve büyük baskı uygularken zinciri ön vitesin plakasına sürtmekten daha az zararlı diye tahmin ediyorum.
     
    mariokaldato bunu beğendi.
  6. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    871
    Beğeniler:
    2.160
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Sadece en çaprazda kalan 2-3 dişliyi kullanmasanız yeter. Bence 1-8 ile 4-11 aralıkları kafidir.
     
  7. deadlistcach

    deadlistcach Felt F65x cx

    Yaş:
    25
    Kayıt:
    31 Ocak 2015
    Mesajlar:
    271
    Beğeniler:
    312
    Şehir:
    Istanbul
    Bisiklet:
    Felt
    Seviye:
    Ben sorun olacagini düşünmüyorum acikcasi. Hali hazirda 1x sistemler ve bunun yaninda twisted chain li bir cok sistem var. Mesafeye gore 90 dereceye kadar dondurup kullabiliyoruz nerdeyse disli sistemler kadar veri li oluyor.
     
  8. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Onursal Üye

    Yaş:
    48
    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.864
    Beğeniler:
    6.451
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Seviye:
    2 adet Ultegra ruble, 1 adet Dura Ace aynakol, 'ara sıra çapraz kullanmaktan bir şey olmaz' düşüncesiyle çöpe gitti. Çapraz kullanmak, dişlileri bıçak ucu gibi sivrilttiği gibi, zamanla dişlerde küçülmeye veya ufak kırılmalara neden oluyor. Bu ise zamanla sıkça vites atmasına veya vitesin kendiliğinden büyük aynadan küçüğe geçmesine neden oluyor. Benzer şey ruble için de geçerli. Önce bunun vites ayarlarıyla ilgili bir sorun olduğunu sanıyorsunuz ama, bir uzmanıyla daha dikkatli inceleyince, sorunun aynakoldan veya rubleden kaynaklı olduğu ortaya çıkıyor.

    Aynakol ve ruble yapraklarıyla ilgili kadansa göre hız tabloları bolca var. Hangi hızda gidiyorsanız o hız için olan uygun vitesi kullanın, çaprazı da aynı güç üretse bile, hem enerji kaybı hem de donanım zararıdır.

    30'un üzerinde giderken aynakolun 53 yaprağını kullanırım. Eskiden 39 yaprakla 35 hızları geçmeyi avantaj sanıyordum.
     
  9. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.386
    Beğeniler:
    6.419
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Bende 9 lu sistem var. Mantık kulanım açısından 11 li ile aynı. Şu şekilde kullanıyorum.

    ı (küçük yaprak) I (büyük yaprak)
    x x x x x x x x x
    (1-2-3-4) (5 rublenin ortak dişlisi) (6-7-8-9)


    SENİN SİSTEM ŞÖYLE OLMALI


    ı (küçük yaprak) I (büyük yaprak)
    x x x x x x x x x x x
    (1-2-3-4-5) (6 rublenin ortak dişlisi) (7-8-9-10-11)