Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

26" ile 28" (29er) bisikletler hakkında bazı temel bilgiler ve farklılıklar..

Konu, 'Bisiklet Seçimi' kısmında bisikletle gidelim bence tarafından paylaşıldı.

  1. bisikletle gidelim bence

    bisikletle gidelim bence Üye

    Yaş:
    35
    Kayıt:
    4 Mart 2014
    Mesajlar:
    88
    Beğeniler:
    43
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    mehmet
    Bisiklet:
    Bianchi
    Seviye:
    AVNİ ERBEY MİLLİYET BLOG YAZISIDIR

    26" ile 28" (29er) bisikletler hakkında bazı temel bilgiler ve farklılıklar..


    26" ile 28" (29er) bisikletler hakkında bazı temel bilgiler ve farklılıklar..
    26" ile 28" (29er) bisiklet hakkında bazı temel bilgiler ve farklılıklar..
    1" = 2.54cm dir. 26" lastik çapına sahip mtb tipi bisikletlerin lastik çapı 66.04cm iken, 28" (29er) lastik çapına sahip tur , yol, 29er bisikletlerinin lastik çapı 71.12cm dir. Standart çevre formülü ile lastik çevresini hesaplayaşlım;
    26" = 207.3656cm
    28" = 223.3168cm olur.
    Bu durum da lastiğin bir turu için aradaki fark 15.9512cm eder.
    Bunun pratikteki anlamı şudur: Benzer güçte ve benzer ağırlıktaki iki bisikletçi, benzer ayna kol ve arka dişli ve benzer lastik enine sahip ve benzer ağırlıktaki iki bisikletle yola çıktıklarında; tekerin bir turunda yani 223.3168 cm de 15.9512 cm fark oluşuyorsa; 1KM de bu fark 71.43 metre olur; hatta 10KM de bu fark 710 metreyi bulur. Bunun da anlamı 28" bisiklet kullanıcısı 26" kullancısına göre daha az enerji harcayıp daha fazla yol kat etmiştir. Bu sebepledir ki 28" bisikletlere (road, tour) yol veya tur bisikleti ismi verilmesi uygun görülmüştür. Gerçek değerlerle hesap edildiğinde çıkan fark daha fazladır. Çünkü en ağır yol bisikletleri 12 KG civarında iken, en hafif 26" bisikletler 12KG civarındadır.
    Dişli gruplarına baktığımızda da yol bisikletlerinin 26" tip bisikletlere göre daha avantajlı ayna kol ve dişli grupları ile donatıldıklarını görüyoruz. Tur bisikletlerinin yeni hibrid ve 29er (açılı eğik kadro maşası, amortisör ve disk fren) yapıları ile kalsik 26" tip dağ bisikletlere yakın olan dizayn ve dişli grupları ile piyasada olmaları karşılaştırma yapmayı kısmen mümkün kılmaktadır. 26" bisiklet dizaynının üstünlüğü ise offroad sürüşlerde ortaya çıkmaktadır. Esnek ve güçlü kadro yapısı ile arazi zeminde ani hareketlere olanak tanırken, daha küçük lastik çapı ile daha kontrollü bir sürüş sunmaktadır.
    Hazır konu Tork'dan açılmışken, hakkında biraz lakırdı edelim;
    26" MTB veya ATB bisikletlerin yokuş tırmanma torklarının daha yüksek olduğu ve bu sebeple daha az enerji ile yokuş tırmanmaya imkan tanıdığı üzerine konuşmuştuk. Ekleyelim ki dairesel dönme momenti 26" çapta, 28" çapa göre daha fazladır. Varsayımımız benzer güçte iki bisikletçi idi. Bu durumda uygulanan itme kuvveti 26" bisikletçi için daha az olacaktır. Aynı hızda tırmandıklarını varsaydığımızda 26" bisikletli tırmanış esnasında daha az yorulacaktır.
    Pratikte bunun anlamını şöyle açıklayalım. Yokuş tırmanma eylemi başladığında bisikletinizin ayna kol dişlisini 22 dişli olan en küçük dişliye yani 1 nolu dişliye ve arka dişliyi de yine 1 nolu en büyük dişliye alarak tork'u (Nm) arttırmaya çalışırız. Ayna kola uygulanan kuvvet zincir ve dişliler yardımıyla arka tekere aktarılır. Biliriz ki dişli çapı büyüdükçe tork azalacak ancak aktarılan enerji artacak ve bu sebeple de hız yani artan kinetik enerji sonucu hızlanma olacaktır.
    Eğer mümkün olsaydı da 0.01 kW ile 95 rpm ile 1 Nm (Newton Metre) tork elde ederken; rpm 1 d/dk yapabilsekdik bu durumda çok ama çok yavaş tırmanmamıza rağmen Tork 95 Nm olarak çıkacaktı. Durum daha iyi anlaşılsın diye gerçeğe daha yakın bir örnek verelim. 0.01kW enerji uygularken; RPM 20 olursa (yani pedalları oldukça yavaş çevirdiğimizi düşünürsek) bu durumda Tork yeterli miktarda yani 4 Nm olacaktır.
    Eğer hızdan bahsediyor olsaydık teker çapının daha büyük olmasının bir avantaj olacağını söyleyecektim. Ancak Tork da durum tam tersidir. Diğer tüm faktörler aynı kalmak şartıyla tekerin çapı küçüldükçe Tork artacaktır.
    Unutulmamalı ki lastik havasının bile güç (Kw) üzerinde etkisi olacak ve düşük lastik havası daha fazla enerji tüketmeye neden olacaktır.
    Tork ve Uygulanan Enerjiye Etki Eden Etmenler:
    - Ayna kol'un kol uzunluğu veya kısalığı (1cm'in dahi doğrudan Tork değerine etkisi vardır)
    - Teker Çapı
    - Dişli çapları ve diş sayıları
    - Sabit kadans yani dakikadaki pedal çevirme devir sayınız
    Dolaylı Etmenler:
    - Lastik havası
    - Lastik diş derinliği ve sayısı
    - Bisiklet ağırlığı
    - Kullanıcı ağırlığı
    - Taşınan yük
    - Zemin (sürtünmeyi veya kadansı etkiler)
    - Performansınız (gücünüz)
    - Pedal tipi
    - doğru sürüş pozisyonu ve sele yükseklik ayarı
    Bu durumda aklınıza şu soru gelebilir. Hangi tip bisikleti seçmeliyim ? Bu sorunun yanıtı doğrudan nasıl bir sürüş planladığınızla ilgilidir. Eğer offroad bir sürüş ve rota planladıysanız ve üstelik çoğunlukla tırmanış yapacaksanız 26" MTB sizin için doğru tercih olacaktır. Ancak bir noktadan hareket edip uzun bir rota ile otoyolları kullanarak bir gezi planladıysanız 28" Tur tipi bir bisiklet sizin için en doğru seçim olacaktır. Veya yüksek hızda nispeten daha kısa ve otoyolda bir rotanız varsa 28" Yol tipi bisiklet ile yola çıkmak son derece keyifli olacaktır.
    Tüm bisiklet dostlarına keyifli sürüşler..

    Yazara teşekkür ediyorum. Okumayanlar için yazıya buradan da ulaşabilirsiniz;

    26" ile 28" (29er) bisikletler hakkında bazı temel bilgiler ve farklılıklar.. / Yolculuk / Milliyet Blog
     
  2. bilaldrsn

    bilaldrsn Yeni Üye

    Yaş:
    26
    Kayıt:
    8 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    2
    Beğeniler:
    1
    Şehir:
    ankara
    Adı:
    bilal
    Bisiklet:
    Kron
    hocam güzel bir yazı paylaşmışınız teşekkürler
     
    bisikletle gidelim bence bunu beğendi.
  3. enqinHLC

    enqinHLC Demir Atlı Süvari

    Yaş:
    24
    Kayıt:
    13 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    1.077
    Beğeniler:
    1.826
    Şehir:
    İzmir / İstanbul
    Adı:
    Engin
    Bisiklet:
    Beldesan
    Seviye:
    Boyum yüzünden 29" mtb tavsiye edenler olmuştu fakat hiç böyle açıklayıcı ve teknik bilgi veren olmamıştı. Artık 26" almam gerektiğinin farkına vardım. Vermiş olduğunuz güzel bilgiler için teşekkür ederim, saygılar.
     
    bisikletle gidelim bence bunu beğendi.
  4. M.Burak KARADAĞ

    M.Burak KARADAĞ Onursal Üye

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    22 Eylül 2010
    Mesajlar:
    2.701
    Beğeniler:
    2.030
    Şehir:
    İstanbul, tatil dönemlerinde Ankara
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    @enqinHLC Boyunuz kaç bilmiyorum ama 1.95 üstüyseniz 29er mtblerle beraber 26inç mtblerde büyük kadrolar bulmak bir hayli zorlaştı haberiniz olsun :)

    @Mehmet Mustafa Tepe Güzel paylaşım Mehmet abi :) Sağol :)
     
    bisikletle gidelim bence bunu beğendi.
  5. enqinHLC

    enqinHLC Demir Atlı Süvari

    Yaş:
    24
    Kayıt:
    13 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    1.077
    Beğeniler:
    1.826
    Şehir:
    İzmir / İstanbul
    Adı:
    Engin
    Bisiklet:
    Beldesan
    Seviye:
    bisikletle gidelim bence bunu beğendi.
  6. bisikletle gidelim bence

    bisikletle gidelim bence Üye

    Yaş:
    35
    Kayıt:
    4 Mart 2014
    Mesajlar:
    88
    Beğeniler:
    43
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    mehmet
    Bisiklet:
    Bianchi
    Seviye:
    beyler rica ederim;)
    @M.Burak KARADAĞ bu hafta içi akşam eymir yapalım mı ne dersin :krnz:
     
  7. hashus1099

    hashus1099 Deprem Dede

    Kayıt:
    13 Haziran 2011
    Mesajlar:
    632
    Beğeniler:
    1.358
    Şehir:
    istanbul/beşiktaş
    Adı:
    hashus1099
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    büyük tekerlek çapı daha fazla yol yapmaya sağlarken, bu avantajı havadan sağlamıyor. nedense 28" tekerlek konularında bu husus atlanıyor sürekli.
    28" bisikletlerin moment kolu daha fazla olduğundan, aynı dişli durumunda harcanacak enerji de daha fazla oluyor.

    26" ve 28" tekerlekli iki bisiklette açısal hızın aynı olduğunu düşünelim, 28"'lik bisiklet daha çok yol alırken, daha fazla enerji harcar. 2" fazladan moment kolu vardır çünkü. :)
     
    bisikletle gidelim bence bunu beğendi.
  8. M.Burak KARADAĞ

    M.Burak KARADAĞ Onursal Üye

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    22 Eylül 2010
    Mesajlar:
    2.701
    Beğeniler:
    2.030
    Şehir:
    İstanbul, tatil dönemlerinde Ankara
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    bisikletle gidelim bence bunu beğendi.
  9. bisikletle gidelim bence

    bisikletle gidelim bence Üye

    Yaş:
    35
    Kayıt:
    4 Mart 2014
    Mesajlar:
    88
    Beğeniler:
    43
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    mehmet
    Bisiklet:
    Bianchi
    Seviye:
    @M.Burak KARADAĞ kardeşim ben arabayla getiriyim bisikleti de orada bineyim olur mu. hafta içi pek enerjim olmuyor :booo: hangi gün yapalım perşembe uygun mu? :)
     
    M.Burak KARADAĞ bunu beğendi.
  10. osiosborn

    osiosborn Sen nasıl bakarsan, o da sana öyle bakar.

    Kayıt:
    14 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    155
    Beğeniler:
    231
    Şehir:
    Berlin
    Adı:
    Onur Ö.
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    İlkokul 4. sınıfta fizik dersinde öğretilen "Enerjinin Korunumu" yasası nedense, muhtemelen erken yaşta öğretildiği için, çok kimsenin aklında kalmıyor.

    Çürütülememiş ve herkes tarafından kabul edildiği için bu bir yasadır.

    Bu yasaya göre toplam enerji hiçbir zaman değişmez. Ne yok edilebilir nede yoktan var edilebilir. Ama enerjinin türünü değiştirebilirsiniz. Örneğin potansiyel enerjiyi kinetik enerjisine çevirebilirsiniz ama miktarını değiştiremezsiniz.

    Dolayısıyla, 26" bisiklet aldım yokuşları rahat rahat tırmandım, 28" bisiklet aldım asfaltı ağlattım cümleleri kulaktan dolma mesnetsiz dedikodulardır.

    Paylaştığınız blog yazısında yazılanlarda külliyen yanlıştır. Blogcunun Fizik bölümünde okumuş olması ise manidardır.

    Not olarak söylemek isterim, otomobil üretiminde öncelik tasarruflu otomobillerdedir. Madem lastik büyüdüğünde daha az enerji harcanıp, daha fazla yol yapılıyor. Pekiyi neden otomobil üreticileri 16é lastiklerde ısrar ediyor?
     
  11. uguryilmaz144

    uguryilmaz144 Onursal Üye

    Yaş:
    25
    Kayıt:
    1 Nisan 2015
    Mesajlar:
    1.585
    Beğeniler:
    3.647
    Şehir:
    İzmir
    Adı:
    Uğur Yılmaz
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Dönen elemanların ağırlığı arttıkça, dönme ataletleri yani dönmeye karşı gösterdikleri direnç bu artışın karesiyle artar. Ve bu dönme ataleti kuvveti bisikleti hızlandırırken harcadığımız gücü arttırır. Dönme elemanlarının ağırlıkları arttıkça pedala bastığınız güç ile yere aktardığınız güç arasındaki fark artar...
     
    kucukce bunu beğendi.
  12. dr_mrh

    dr_mrh Kıdemli Üye

    Kayıt:
    3 Şubat 2007
    Mesajlar:
    267
    Beğeniler:
    137
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    @osiosborn 28 inç te tekeri çevirmek için daha fazla güç uygulamamız gerektiğini düşünüyorsanız nispeten doğrusunuz
    ama atladığınız noktalar var
    26 inç dağ bisikleti lastikleri daha geniş olur 26x2.00 lastik ile 700x23 lük bir lastiğin dönerken karşılaşacağı direnç çok farklıdır
    kadro geometrisi yol bisikletinde ağırlığınız ile daha rahat pedal çevirebileceğiniz konumdadır, daha az rüzgar direnci yersiniz
    26 inç dağ bisikletinde daha dik sürersiniz hızlı pedal çevirmek, pedala fazla güç uygulamak için ayağa kalkmanız gerekir.
    mtb parçaları, göbekleri dayanıklılık için dizayn edilir, yol bisikleti parçaları akışkanlık için dizayn edilir, mesela shimano nun claris model arka aktarıcısı tourneylerden daha dayanıksızdır
    26 ve 29 inç mtb de ise yaklaşık %5 civarı fazla güç uygulamanız gerekiyordu lastiği çevirmek için (yanlış hatırlıyor olabilirim) bu güç kaybı kadronun uygun bir geometride tasarlanmasıyla tolere edilebilir. sürekli düşük hızda tırmanmadığınız sürece 29 mtb daha avantajlı olacaktır, inişte aradaki farkı telafi edecektir