Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

1986 DAWES SHADOW’ u Kurtarma Operasyonu

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında MEHMET ACIKGOZ tarafından paylaşıldı.

  1. MEHMET ACIKGOZ

    MEHMET ACIKGOZ Yeni Üye

    Kayıt:
    18 Eylül 2009
    Mesajlar:
    44
    Beğeniler:
    64
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Çocukluk bisikletlerini saymazsak, ilk ciddi bisikletimi 1986 yıllında almıştım. Bu ilk göz ağrıma yaklaşık 5 - 6 sene bindikten sonra ilk dağ bisikletlerinden Giant ATX 760’ ı satınaldım. O günden sonra, Dawes hep ikinci planda kaldı ve tozlanmaya başladı. Zamanla depolarda unutulan bisiklet, yıllar sonra bir taşınma sırasında tekrar elime geldi. Berbat halde, kir pas içinde, hareketsizlikten mafsalları tutulmuş ve ölmek üzere olan bisikleti, evde olan diğer 4 bisikletin de etkisiyle nerdeyse eskiciye veriyordum. Fakat, yüreğim elvermedi ve saklamaya devam ettim. :(

    Geçenlerde Caddebostan da çok güzel ve bakımlı bir klasik bisikletin yanımdan geçmesi beni çok etkilemiş olacak ki, birden, benim yıllanmış Dawes’ ı eski günlerinde olduğu gibi gençleştirme düşüncesi dayanılmaz çekici geldi. Hani, çok özel veya iddaalı antika bir bisiklet filan değil fakat seksenlerden kalma, el yapımı, orta sınıf ve sürüşü oldukça keyifli, dayanıklı bir İngiliz bisikletidir ve tekrar hayata dönmek için bir şansı hakediyor diye düşündüm. :)

    İlk olarak, gün ışığına çıkarılan Dawes, güzelce köpük köpük yıkandı. Daha sonra sehpaya alınarak tekerleri söküldü. Eskimiş lastikleri çıkarıldı ve diğer parçaları sökülmeye başlandı. Maalesef temizlik öncesi halinin fotografını çekmeyi düşünemedim. Daha doğrusu, bu işe bu kadar sardıracağım aklıma gelmezdi..

    [​IMG]

    Reynolds 500 Cr-Mo malzeme kullanılarak üretilmiş kadrosu olan bisikletin bütün parçalarını söktüm ve temizledim. Yaklaşık 25 yıllık pas ve kir inanılmaz. Bütün gresler plastik hale dönüşmüş.

    [​IMG]

    Orta göbek (bottom bracket) kapalı tip olmadığı için, şaft ile kapakların arasından sızan toz ve çamur, içerisini berbat hale getirmiş. Tamamen söküp temizledim. Kadronun içinde pas göremedim. Bu oldukça sevindirici.

    [​IMG]

    Eski göbek çalışır halde olmasına rağmen, elimde olan bir kapalı tip Shimano göbeği taktım. Yeni ve kapalı tip bir göbek düşüncesi o sırada iyi gelmişti ama şimdilerde, orjinal yapıyı mümkün olduğunca koruma taraftarı olduğumdan dolayı, biraz rahatsız ediyor. Şimdilik böyle dursun, daha sonra, orjinal haline dönmek için eski göbeği tekrar takarım diye düşünüyorum.

    Gidon oldukça zor dönüyordu, maşayı ve furş takımını sökünce, içerisinde bulunan gresin katılaştığını gördüm. Bilyaları ve yatakları temizledim. Bazı bölümleri kazımak zorunda kaldım. Yataklarda çok az bilya izi olmasına rağmen çok problem olacağa benzemiyordu. Tekrar gresleyip bilyaları dizdim ve maşayı taktım. Üst somunun sıkılığını ayarladım ve bingo! Maşa artık, fıldır fıldır, keyifle döner hale geldi. Arka vitesi ve fren kaliperlerini söktüm ve temizledim. Biryandan da “yahu ben tüm bunları daha önce neden yapmadım ki?” diye kendime sormadan da edemedim. Çünkü, bisiklet restorasyonu işi gerçekten çok keyifli bir uğraş.

    [​IMG]

    Jantların ve tellerin temizliği çok uğraştırdı. Galvanizli olarak imal edilmiş telleri parlatmak oldukça zor oldu. Belki de eski telleri yenileriyle değiştirmek daha iyi olabilirdi. Ama ben üzerinde olduğu gibi temizlemeye gayret ettim. İleride belki telleri de yenilerim.

    [​IMG]

    Bisikletin lastikleri kullanılamaz haldeydi. Elimde zaten var olan hiç kullanılmamış 700-28c Specialized lastikler fena olmadı. Piyasada olan sarı yanaklı lastiklere baktım ama pek iyi birşey bulamadım. Fren pabuçlarını “Baradine” lerle yeniledim ve bu modern pabuçlara pek de takılmadım zira frenler oldukça performanslı duruma geldi.. Tüm fren tellerini, beyaz “Jagwire” larla değiştirdim. Parçalanmış selenin yerine maalesef modern bir sele taktım. Brooks çok iyi olurdu fakat uyumlu görünen beyaz GT de çok kötü olmadı diye düşünüyorum. Zinciri de, 8 hızlı olan yenisiyle değiştirdim zira eskisi berbat halde paslıydı. Son olarak, metal temizleyicilerle parlatılan gidonun üzerine selenin gri bölümüyle uyumlu gri bantın sarılması işlemi için Cadde Bisiklet’ de Mohammed’ den yardım aldım.

    İşte son hali :p ..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Diğer tüm detay fotoğraflar için : http://www.flickr.com/photos/m-pencere/

    Bu bisiketin bu kadar güzel olduğunu unutmuşum. Birkaç sene önce, toz, kir ve pastan görünmez halde olan, gidonu kilitlenmiş bu bisikleti tekrar canlandırmak çok keyif verdi.

    Bu uğraşı boyunca birhayli deneyim kazandım ve bisiklet tamiri için özel birçok alet, edevat ve yedek parça sahibi oldum. Tabii, evdeki bisiklet popülasyonunun 5 e çıkması da cabası.

    Bisiklet başarıyla temizlendi, yenilendi ve kurtarıldı. Şu kadarını söyleyeyim, bu işten çok keyif aldım. Daha titiz bir temizlik, daha iyi kalite ve markalı uyumlu parçalar, daha daha daha.. olabilirdi tabii ki. Ama ilk çalışma için fena sayılmaz diye düşünüyorum.

    Bundan sonra, olası bir bisiklet restorasyonu çalışmasında çok daha sistematik olacağıma kesin gözüyle bakıyorum. Keşke eski bir bisikletim daha olsa da, onunla da haftalarca uğraşsam diye düşünmekten kendimi alamıyorum.
    Sevgiler...
     
  2. dalyan öner

    dalyan öner Kıdemli Üye

    Kayıt:
    16 Nisan 2009
    Mesajlar:
    244
    Beğeniler:
    152
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    Harika olmuş ellerinize sağlık:)
     
    MEHMET ACIKGOZ bunu beğendi.
  3. Ferhat Köse

    Ferhat Köse Onursal Üye

    Yaş:
    40
    Kayıt:
    13 Şubat 2010
    Mesajlar:
    6.461
    Beğeniler:
    9.086
    Şehir:
    Eskişehir'de yaşıyor
    Bisiklet:
    Bisan
    Seviye:
    Bisiklet mükemmel çalışmanızda bir o kadar..Paylaşım için teşekkürler.Ama şöyle bir kalsik neden bende yok demeden geçemedim.
     
    MEHMET ACIKGOZ bunu beğendi.
  4. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    873
    Beğeniler:
    2.181
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Güzel olmuş elinize sağlık. Orjinal parçaları mümkün olduğunca kurtarmanız da yerinde bir karar. :in: Evet, artık depolardaki bisikletleri caddelere döndürme zamanı geldi :D
     
    MEHMET ACIKGOZ bunu beğendi.
  5. Cyclist999

    Cyclist999 Bisikletkolik

    Kayıt:
    17 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    1.157
    Beğeniler:
    789
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Focus
    Seviye:
    Mükemmel olmuş, böyle cro-moly classic bir yol Bisikletim olsa ne iyi olurdu :)
     
  6. ethem köklü

    ethem köklü Yeni Üye

    Kayıt:
    2 Aralık 2011
    Mesajlar:
    39
    Beğeniler:
    25
    Şehir:
    İSTANBUL
    Seviye:
    Merhabalar, harika olmuş keşke bende bukadar orjinal bakabilseydim. Yıllarca dışarda yattı. Şimdi o kadar üzgünüm ki. Bende de sanırım 1985 shadow var. Ama ben bisikleti modifiye ediym derken orjinalliğinden koptum. Size birşey sormak istiyorum. Gidonun markası nedir acaba. Şunun için soruyorum ben elden geçirmek üzere tamirciye götürdüğümde sanki gidon farklı bir markaydı diye düşündüm. İlgilerinize çok teşekkür ederim.
     
  7. Doğukan Aksu

    Doğukan Aksu Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    2.127
    Beğeniler:
    4.014
    Şehir:
    Ankara / Çankaya
    Seviye:

    Boyası ve diğer parçaları iyi muhafaza edilmiş olacak ki, çizik ya da boya dökülmesi göremedim. Çok güzel, elinize sağlık.
     
  8. Fahrettin

    Fahrettin Üye

    Kayıt:
    25 Mart 2012
    Mesajlar:
    62
    Beğeniler:
    31
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Güzel bakım yapmışsınız bol pedallı günler dilerim...
     
  9. Bilal Demir

    Bilal Demir Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    30 Haziran 2011
    Mesajlar:
    441
    Beğeniler:
    233
    Şehir:
    İstanbul Esenkent
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Bisiklet yepyeni gözüküyor. Çok güzel, sade ve zarif bir bisiklet olmuş, renk uyumları da çok iyi. Ben de böyle bir bisiklete sahip olmak istiyorum. Bu bizim MTB'lerden çok farklı bir keyif.